0 748 visningar

9 svar

Fina tallblodriskor!

Mattias Roos

22 sep 2011 kl. 20:39

Gick en sväng i en talldunge nära hemmet i eftermiddags för att hitta tallblodriskor. Då jag aldrig har hittat sådana förr var inte förväntningarna höga. Men jag hittade snabbt, följt av en massa fler! Det blev sammanlagt 30 riktigt fina riskor, alla utan larver. Blev även några fina smör och grynsoppar. Fyllde hela jackan som fick fungera som provisorisk svampkorg.:)

Tallblodriska, Lactarius Deliciosus

0

Birgitta Corbett

22 sep 2011 kl. 20:56

Kan det vara både tallblodsriska och granblodsriska du har hittat? Granblodsriskan har inte små  gropar i foten. Båda supergoda hursomhelst!

0

Mattias Roos

22 sep 2011 kl. 21:01

Nja, inte en gran så långt ögat kan nå där. Så det borde bara vara tallblodriska. Groparna kanske syns mer eller mindre på olika exemplar. Eller inte alls? Mer än jag vet…

0

Birgitta Corbett

22 sep 2011 kl. 21:11

Men då så :) härlig skörd!

0

Draken

22 sep 2011 kl. 21:37

Jag undrar om det inte är maskangrepp när foten ser ut så där perforerad, de brukar jag inte ta men har kanske fel?

0

Mattias Roos

22 sep 2011 kl. 22:44

Foten var ihålig på alla svamparna. Men inga larver. Så de ska väl se ut så antar jag. Någon som kan bekräfta om så är fallet med blodriskor?

0

svamptant

23 sep 2011 kl. 02:44

Alla riskor jag plockar har ihålig fot. Såvitt jag vet ska det vara så.

0

buffy

23 sep 2011 kl. 08:06

De ska ha ihålig fot. Groparna utanpå betyder inte larvangrepp.

Granblodriskor är nästan alltid larvangripna, tallblodriskorna klarar sig mycket bätre.

0

Draken

23 sep 2011 kl. 11:20

De är ihåliga javisst men vad menar ni med larvangrepp, jag trodde att det där grumset som förstorar ihåligheten är små maskangrepp, rätta mig är ni snälla så plockar jag kanske fler blodriskor, grumset liknar ju porigheten i karljohansopparna och de plockar jag bara om de är helt vita och hårda?

0

Grumset

Birgitta Corbett

23 sep 2011 kl. 13:18

Förstår vad du menar, jag brukar också välja bort de som ser ut så. Men det kanske man inte behöver alltså?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone