Bild 1 och 2 är på en sopp jag hittat idag. Såvitt jag kan förstå, både av min bok och databasen här, är det en blodsopp. Vill bara göra en extra koll med er här på forumet och skryta lite med dom vackra sopparna…;o)
Den tredje bilden är en liten ... ja, vad är det för en liten en? Jag tycker att den påminner om slemmurklingen men färgen stämmer ju inte för fem öre… Vad heter kompisen? Nån som träffat honom tidigare kanske vet?
Ina det stämmer med blodsopparna, väldig fina ex.
Jag äter dom och(personligen)tycker att de är gudare en KJ.I köket samma användning som KJ.Blir vackert gula efter anrättning.
Den lille är inte en slemmurkling men en mössmurkling, det finns några arter i Sverige men troligtvis är den Cudonia circinans, vanlig.Oätlig
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.