Jag har aldrig sett så mycket trattkantareller som det finns nu (men så har jag bara varit aktiv ett par år). I går plockade jag 20 liter på ingen tid alls, och då har jag redan plockat ca 20 liter vid ett par tidigare tillfällen. Till slut var jag tvungen att ge upp, ville inte se en trattkantarell till. Men ändå var de överallt, till och med mitt på stigen! HJÄLP!! Vad ska jag göra?
Mängder med trattisar i varenda skog hos mig också!
Jag brukar tänka så här: Inte plockar jag upp vartenda blåbär för att det finns gott om dem.
Vi är inte vana att ha ett sådant överflöd av svamp som i år.
Fortfarande så kommer det nya fruktkroppar av kantareller,men det är så mycket vatten i dem så sist jag stekte blev det som sörja i stekpannan,jag delade dem för tidigt tror jag,men de var bamsestora!
Visst är det härligt? Jag mår nästan fysiskt dåligt varje dag jag inte kan var i skogen. Svampångest ;)
Den här Trattkantarell-boomen för även med sig att jag skiter i många andra svampar jag annars skulle ta med hem, för jag prioriterar plats i korgarna för det gottaste.
Faluskogarna dignar också av trattisar. Jag är uppe i nästan 200 liter i år, och än är det många helger trattisplock kvar. Mina vänner undrar vad jag skall göra av all svamp, men det går ju inte att LÅTA BLI att plocka!! ;-)
Jag lyxplockar nu - finrensar i skogen så man slipper sitta hemma och rensa. Torkar nästan allt eftersom frysarna är fulla. Resten ger jag bort - lycka är att både plocka och ge!
Här hemma finns det också mer trattkantareller än vad vi hinner plocka och varje år hittar jag nya ställen. När det nu finns så mkt att plocka brukar iaf jag försöka att få med mig lite vänner ut i skogen som kan hjälpa till och de blir lyckliga över att få med sig så mkt svamp hem:) Blir även roligare att gå i skogen ifall ngn mer än hunden följer med.
Igår vadade jag ibland genom öar av trattkantareller, utan att plocka eftersom det skulle få plats kantareller istället, endera dagen ska ägnas bara åt trattisarna, de rödgula trumpetsvamparna hade jag tagit, de är oemotstådliga.
Bästa hälsningar från skogen utanför Stockholm.
Lyxplockning för mig är att bara ta de ordentligt stora sjoken, och bara de största svamparna. Jag lämnar små bestånd och de svampar som står lite ensamt. Att sjunka ner på knä med kniven vid en ordentlig ö av svamp och sakta välja ut rätt svampar, dra isär dem från hatten genom foten och kolla larver, samt pensla rent och lägga i korg. Det är lyxplockning, det!
Jag brukar också, när jag hittat ett bestånd, sätta ner korgen och gå ett varv och välja ut det bästa området, och sedan slå mig ner där och plocka rent. Det andra lämnar jag. Lyx. :)
O-lyx är att man plockar allt som finns, stor som smått, att man inte drar isär och kollar efter larver i foten, att man inte penslar bort barr och blåbärsrisblad på hatten. Dock skär jag alltid bort “roten” och kollar alltid varje svamp så att den inte är en “fuling” oavsett om jag lyxplockar eller ej.
Lyx för mig är ungefär som för Niklas - att välja ut de bästa partierna, bara plocka de bästa och ha gott om tid att rensa på plats (dela dom gör jag däremot hemma) och dessutom att kunna återvända efter nån vecka och “skörda” igen. Har plockat 2 ggr på mina ställen och lämnade mycket smått kvar så om nån vecka är det dags igen! Har inte plockat så enorma mängder som många andra men får nog ihop till årsbehovet och lite presenter s
Är det nån här som brukar sälja trattisar? Är det nån marknad? Vad tar ni för en liter? Jag skulle själv inte vilja köpa trattkantareller just för att jag vill se vad jag plockar (vill helst bara ha trattisar och inte några spindelskivlingar, till exempel, som ju gärna växer tillsammans med trattisar). Har för tiden gott om tid att plocka men vill inte ha en enda trattis till i huset.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.