Vi tänkte bege oss ut i skogen på lördag och plocka svamp..vill ha tag i kantareller.
Vi har varit på de flesta ställena i södra Skåne så tänkte åka lite in mot mitten/norra skåne, kanske t.o.m utanför..
Men kan någon ge tips på någon skog som är bra med hänseende till kantareller? begär inte att ni ska avslöja era svampställen men skogarna där vi gått har det verkligen inte funnits en endaste liten kantarell och jag ser på forumet att folk hittar (sist även i närheten av där vi gick). Därför blir man osäker på om det 1. är utplockat där vi gått. 2. inte finns kantareller just där vi är.
Så denna gången tänkte jag att jag ville ha tips på nån bra skog där kantareller kan tänkas trivas :)
Gammal granskog, inte för tätt mellan granarna (alltså inte granplantage). Inte för mkt blåbärsris. Mossig mark, inte för stenigt. Finns även bland tall, men granskog är bombsäker mark. Gärna längs gamla igenvuxna traktorspår. När du väl hittat trattisar kommer du upptäcka att de finns överallt där du står! Gäller bara att ratta in rätt våglängd. :)
Jag kan tänka mig det :) Här nere är det inte så mycket barrskog med mossa, det är mest blandskog, lövskog och är det gran så är det ibland så tätt så man inte kan gå där..så det är lite svårt med granskog med mossa här i Skåne men jag förstår vad du är ute efter för mark :)
Frågan är VAR man hittar denna typen av skog i Skåne eller lite utanför Skåne..kanske typ Markaryd eller nått?
Birgitta - var det nån stor mängd eller en handfull “bara”? :)
Niklas - Ja man blir ju lite avis när andra hittar så mycket..därav min titidgare fråga - var folk hittar sin svamp. Jag tycker jag vänder upp och ner på skogen där jag går men hittar allt annat utom kantareller :)
Titta under rapporter så får du fram orter där olika arter hittats och när. Just nu finns trattkantarell nästan överallt. Helst i gammal skog, titta vid vindfällen och dikeskanter, efter gamla skogsvägar, i blåbärsriset och vid stenar. När du väl hittar några så ser du dem överallt!
Jag har märkt att om jag bara går och söker av marken efter svamp missar jag trattisarna. De smälter in i omgivningarna. Ställer jag in ögonen på smått och brunt brukar jag hitta de förr eller senare. Oftast nästan under fötterna. Sedan är det som ögonen öppnas och jag ser dem överallt! Håller tummarna att ni får god svamplycka på Lördag!
Birgittas tips var pang på. Ställ in ögonen på små svampar. När man sett dom första så öppnas liksom synen upp. Ofta märker jag att när jag hittar dom första så har jag lyckats trampa sönder några redan. Så, dom är alltså lite svårupptäckta. När du hittar en liten koloni, leta noga av området runtomkring. Trattkantareller ser ofta ut som döda löv. Här i Norrland hittar man dom i mossig, gles barrskog och ofta bland blåbärsris. Jag brukar leta speciellt noga runt stenar, bredvid nedfallna träd som ser ut att ha legat några år. Dom växer gärna lite oländigt, alltså svåråtkomligt. Man får ofta flytta på nedfallna grenar och kvistar, vara med händerna nere i små hål.
Lycka till!
gå ut i skogen där det är lite fuktigt, mossa, gamla traktorspår, sluttning, gärna barrträd och LÄGG dig ned…då ser du fötterna :)jag har min skog runt hörnet och ganska ofta gör jag så för att “ställa in siktet” :) Jag har fö plockat i Svedala (elinedal) för så där tio år sedan i en blandskogsdunge…
Kika på http://www.mycoleaks.info :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.