0 741 visningar

16 svar

Blektaggsvamp ??

Nybörgaren

23 sep 2011 kl. 11:11

Hej är nybörgare på det här med svampar och undrar om detta kan vara blektaggsvamp.

Dom är stora 10-15cm i diameter och taggarna är 2-5mm långa..

Blektaggsvamp ??

0

Draken

23 sep 2011 kl. 11:21

Ser ut som fårticka, taggsvampen har mer som små taggar under hatten och de är lätt att skrapa bort.

0

Draken

23 sep 2011 kl. 11:23

Brödticka är nog ett bättre svar, fårtickan är vitare på hatten vid närmare granskning.

0

Nybörgaren

23 sep 2011 kl. 11:42

Svampens ovansida är inte lika mörk som brödtickan är på bilderna här på Svampguiden..

Det är inte rör som på fårtickan utan taggar..

0

Draken

23 sep 2011 kl. 12:19

Jag kan inte se ordentliga taggar på dina bilder, jämför taggarna på svampguidens databas vad gäller blek taggsvamp, med bästa hälsningar

0

Michael Krikorev

23 sep 2011 kl. 12:24

Det är fårticka. Porerna kan ibland bli uppslitsade så de påminner om taggar.

Taggarna hos blek och rödgul taggsvamp sitter mycket löst och lossnar lätt då man nuddar dem med fingrarna.

0

Nybörgaren

23 sep 2011 kl. 14:18

taggarna på svampen lossnar väldigt lätt typ räcker att röra dom så trillar dom av..

0

Tagg

23 sep 2011 kl. 22:56

“räcker att röra dom så trillar dom av..”

Ja! Inget motstånd alls.

0

Nybörjaren

24 sep 2011 kl. 09:30

Så det lutar åt att det är blektaggsvamp ??

har TAGGAR som lossnar lätt.

Lite olika bud på vad det är så frågan blir istället är det någon fara att äta den ?

0

Nirak

24 sep 2011 kl. 09:43

Tycker också det ser ut som ticka av något slag.

Bifogar en bild av en säker blek taggsvamp där man ser taggarna tydligt. Jag ser inte taggar likt dessa på dina bilder.

Blek taggsvamp

0

Tor

24 sep 2011 kl. 13:27

Det där är klockrent en ticka och ingen blekis, lita på mig :)

0

Tor

24 sep 2011 kl. 13:27

Det där är klockrent en ticka och ingen blekis, lita på mig :)

0

Tor

24 sep 2011 kl. 13:29

Ja, den går fint att steka tillsammans med annan svamp, bra utfyllnad.

0

Lyckoper

24 sep 2011 kl. 13:33

Nej det lutar inte alls åt att det är en blek taggsvamp - Michael Krikorev är en stjärna och vet vad han talar om!

Jag plockade flera kilo blek taggsvamp igår och kan absolut se en stor skillnad på din svamp och mina.

0

Lill, Skellefteå

24 sep 2011 kl. 16:03

Har försökt titta lite nogare på dina bilder. Färgen stämmer inte alls på taggsvamp, men din kamera kanske inte återger färgerna rätt.
Om det är en taggsvamp så är den nog angripen av en snylting. Det kanske är därför undersidan ser helt slät ut.
Fast jag måste hålla med de andra att det ser ut som en brödticka.

0

Nybörjaren

25 sep 2011 kl. 11:13

Här är en bättre bild på taggarna :-)

0

Draken

25 sep 2011 kl. 11:24

Men det där är en blek taggsvamp, det är inte samma svamp som de första bilderna, du kanske har både ticka och taggsvamp i korgen?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone