0 539 visningar

5 svar

Fler fingersvampar i gräsmattan

Skogsfrun i Obbola

23 sep 2011 kl. 14:06

Man går inte gärna ut i det väder som råder i Västerbottens kustland denna vecka, men någon gång måste man ju ta ut komposthinken. Vips hittar jag en ny art i min gräsmatta. Visserligen tuktad av gräsklipparen, men ändå! Ängsfingersvamp, ingen ovanlighet, men ett fint tillskott till samlingen!

Ängsfingersvamp i gräsmattan och uppryckt

0

Skogsfrun i Obbola

23 sep 2011 kl. 14:10

Alldeles intill hittade jag en vridfingersvamp. Den har jag annars inte sett i år. Förut har den kommit på andra sidan huset, men detta var ett nytt ställe!

Inom några kvadratmeter har jag nu hittat:
- ängsfingersvamp
- vridfingersvamp
- aprikosfingersvamp
- stråfingersvamp

Saknar nu en hagfingersvamp inom tomtgränsen…

Vridfingersvamp 2011

0

Skogsfrun i Obbola

23 sep 2011 kl. 14:18

Finns det kanske en femte art? Den här bilden har jag visat tidigare. Fortfarande är jag inte klok på den. Jag prövade med att bestämma den till den ogrenade varianten av ängsfingersvamp, var. simplex. Men som Frida T. påpekade ska denna vara ännu smalare. Ett annat förslag var Clavulinopsis laeticolor. Men sedan jag nu mikroskoperat igen kan jag utesluta den arten. Sporerna är klotrunda, inte ellipsoida, som laeticolor ska ha.

Efter att nu även ha sett ängsfingersvampens sporer kan jag konstatera att sporerna hos den här ser likadana ut, som en liten julgranskula med sin framträdande apiculus. Så då kanske jag ska tro på ogrenad ängsfingersvamp ändå?

Alternativet enligt Nordic Macromycetes är C. fusiformis (=inaequalis). Men den finns inte med på Artportalen och då törs jag inte riktigt tro på det… Sporstorleken (6-7 my i diameter) stämmer för övrigt aningen bättre in på ängsfingersvamp.

Ogrenad ängsfingersvamp, eller något annat?

0

Frida T

23 sep 2011 kl. 15:43

Det var en luring den där sista! Vågar inte gissa på den….Hoppas någon kan hjälpa dig. Fina bilder på vridfingersvamp och ängsfingersvamp :)

0

Frida T

23 sep 2011 kl. 16:09

Kom på - är inte C. fusiformis (=inaequalis) det samma som vridfingersvamp? Eller kommer jag i håg fel…

0

Skogsfrun i Obbola

23 sep 2011 kl. 16:24

Det verkar råda viss förvirring om det. I Nordic Macromycetes står det att vridfingersvampen har kallats för både fusiformis och inaequalis (med släktnamnet Clavaria?). Men NM har också med Clavulinopsis fusiformis som en egen art, med helt andra karaktärer än Clavaria amoenoides, som vridfingersvampen heter nu.

Kanske är det en missuppfattning av mig att inaequalis är en synonym för fusiformis som arten beskrivs i NM.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone