Ställde tidigare fråga om gul trattkantarell. Har nu fått svar från uppmärksam bibliotikarie att den svampen är en egen art och heter Cantharellus infundibuliformis var. lutescens, till skillnad från den vanliga trattkantarellen som heter Cantharellus tubaeformis.
Jag känner flera bibliotekarier och många av dom är mycket svampkunniga. De flesta är kvinnor och ditt inlägg “Frågande” tyder på bristande respekt för kvinnliga svampkännare. Vet inte vad du menar med DNA. Skulle bibliotekarier vara kunnig på det?Jag vet själv att gul trattkantarell finns.
Klas att byta skjorta är inte alltid lätt och frekvensen kan alltid ifrågasättas. Så här säger en professor.
Precis så här ofta ansåg en professor vid namn Jaeger att man borde byta skjorta. Året var 1896 och Jaeger var förespråkare av ylleskjortor som han själv saluförde i sin agentur:
“I afseende på frågan, huru ofta man bör ömsa skjorta, får jag anmärka: I början, så länge man ännu svettas starkt, åtminstone hvar 14:de dag, men efter förloppet af några månader, då huden tillhårdnat så att man nästan alldeles icke svettas, kan man utan olägenhet bära en skjorta i 4 till 6 veckor (dag och natt), men, väl till märkandes, detta kunna endast de göra, som begagna normalrock.
Så länge jag begagnade linneskjorta ömsade jag sådan om vintern tre, om sommaren fyra gånger i veckan och tvättade mig t. ex. under armarna nästan hvarje dag. Det oaktadt var svettningen under armarne ganska stark. Nu har jag behållit samma ytterskjorta på mig dag och natt i hela två månader, och underlåtit att tvätta mig under armarne. Lukten i armhålorna blef dock hvarken stark eller elak.”
vad säger du Klas?
Trattkantarell ska väl numer föras till Craterellus: http://www.mushroomexpert.com/cantharellus_clade.html
Det är ganska skönt att de svenska namnen inte byts lika ofta…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.