0 865 visningar

12 svar

Gul trattkantarell är egen art

Leif

23 sep 2011 kl. 15:38

Ställde tidigare fråga om gul trattkantarell. Har nu fått svar från uppmärksam bibliotikarie att den svampen är en egen art och heter Cantharellus infundibuliformis var. lutescens, till skillnad från den vanliga trattkantarellen som heter Cantharellus tubaeformis.

0

Lena M

23 sep 2011 kl. 17:01

Är det så, kul att höra vad svampexperterna säger.

0

Frågande

23 sep 2011 kl. 17:23

Bibliotekarier är ju kända för att ha gått i bräschen vad gäller svamp och artbestämningar/DNA…

0

Franco Matli

23 sep 2011 kl. 19:49

MycoBank’s opinion är att Cantharellus infundibuliformis var. lutescens är synonim av Cantharellus lutescens.
Cantharellus tubaeformis = trattkantarell finns i flera färger och hatt ornamentationer, den hel gula varianten tappar sin gula färgen vid torkning.

0

buffy

23 sep 2011 kl. 19:56

Så trevligt om det är en egen art för jag hittade några såna gulisar idag. Då får man skriva upp det i sin svampdagbok =)

0

Simon Grook

23 sep 2011 kl. 20:57

Jag känner flera bibliotekarier och många av dom är mycket svampkunniga. De flesta är kvinnor och ditt inlägg “Frågande” tyder på bristande respekt för kvinnliga svampkännare. Vet inte vad du menar med DNA. Skulle bibliotekarier vara kunnig på det?Jag vet själv att gul trattkantarell finns.

0

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 21:01

i detta fall så har tjejerna fel, svamparna byter namn lika ofta som du byter skjorta och franko har rätt som det senaste¨namnet

0

Byta skjorta

Simon Grook

23 sep 2011 kl. 21:10

Klas att byta skjorta är inte alltid lätt och frekvensen kan alltid ifrågasättas. Så här säger en professor.

Precis så här ofta ansåg en professor vid namn Jaeger att man borde byta skjorta. Året var 1896 och Jaeger var förespråkare av ylleskjortor som han själv saluförde i sin agentur:

“I afseende på frågan, huru ofta man bör ömsa skjorta, får jag anmärka: I början, så länge man ännu svettas starkt, åtminstone hvar 14:de dag, men efter förloppet af några månader, då huden tillhårdnat så att man nästan alldeles icke svettas, kan man utan olägenhet bära en skjorta i 4 till 6 veckor (dag och natt), men, väl till märkandes, detta kunna endast de göra, som begagna normalrock.
  Så länge jag begagnade linneskjorta ömsade jag sådan om vintern tre, om sommaren fyra gånger i veckan och tvättade mig t. ex. under armarna nästan hvarje dag. Det oaktadt var svettningen under armarne ganska stark. Nu har jag behållit samma ytterskjorta på mig dag och natt i hela två månader, och underlåtit att tvätta mig under armarne. Lukten i armhålorna blef dock hvarken stark eller elak.”

vad säger du Klas?

0

Byta skjorta

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 21:15

ok då. men svamparna byter namn väldigt ofta, men hoppas att det snart är klart och att de namn som gäller nu får gälla i några hundra år

0

Byta skjorta

Simon Grook

23 sep 2011 kl. 21:23

Jag vill bara tillägga att alla bibliotekarier som jag känner byter skjorta eller blus varje dag. Så inga nya fördommar skall fall på dom.

0

Byta skjorta

GUL

23 sep 2011 kl. 23:44

hoppas bara att kantarellen hinner få ett eget namn innan det är färdigbytt för 100 år framöver- vilket den borde få låter jag vara osagt…

0

Byta skjorta

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 23:53

än så länge är den bara en varitet av trattkantarell

0

Byta skjorta

Tomas K

24 sep 2011 kl. 10:42

Trattkantarell ska väl numer föras till Craterellus: http://www.mushroomexpert.com/cantharellus_clade.html
Det är ganska skönt att de svenska namnen inte byts lika ofta…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone