0 521 visningar

15 svar

Pterula multifida!

Ewa Lilliesköld

23 sep 2011 kl. 16:39

Barr-mattsvamp
Denna coola svamp växer i skogarna här, hur vanlig är den i övriga Sverige?
:)

0

Lena M

23 sep 2011 kl. 17:02

Den har jag aldrig observerat här i Gästrikland, namn ?

0

Ewa Lilliesköld

23 sep 2011 kl. 17:50

Lena - det svenska namnet är barr-mattsvamp :)

0

Lena M

23 sep 2011 kl. 18:42

:), var det så enkelt ! Jag skall hålla ögonen öppna om jag ser den, vet inte om den finns här.

0

Diana

23 sep 2011 kl. 19:03

Varför måste man skriva det latinska namnet, eller vad det är, på svampen istället för det svenska? Går sällan in på såna inlägg. Finare?

0

Simon Grook

23 sep 2011 kl. 20:37

Det latinska namnet betyder vad den heter, det svenska betyder vad den heter på svenska. Jag håller med, bara dom som vill verka bättre skriver ett latinnamn.

0

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 20:55

alla svampar har inte svenska namn, och vet du bara det svenska så har du ingen chans att hitta svampen i någon utlänsk svampbok

0

eva

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 20:56

jag har bara sett den en gång, men jag har även sett det sällsyntare Parkmattsvampen en gång

0

simon

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 20:58

det heter det vetenskapliga namnet, det är lika ofta grekiska som latin

0

Grekiska eller latin

Simon Grook

23 sep 2011 kl. 21:02

Han talade till bönder på bönders språk, och till lärde män på latin.

0

Grekiska eller latin

Gula

23 sep 2011 kl. 21:04

Just det Simon! Här finns både bönder och lärde! ;-)

0

Hans v E

23 sep 2011 kl. 21:53

Det är praktiskt med det vetenskapliga namnet (grekiska och latin, ofta blandat) för att det är internationellt. Man kan kommunicera med utlänningar, man känner igen sig i utländsk svamplitteratur, och det är kul.

0

Kapten Hammock

23 sep 2011 kl. 22:03

Och man får betydligt fler googleträffar än med bara det svenska namnet.

0

Simon Grook

23 sep 2011 kl. 22:15

Jag kan hålla med men eftersom jag inte gick på helklassisk linje på gymnastiet 1970 så är jag inte uppvuxen med latin. Det är däremot Stefan som blev läkare trots hans helklassiska studier.

0

simon

klas jaederfeldt

24 sep 2011 kl. 11:05

jag har bara 8 år i folkskola

0

simon

SvenD

24 sep 2011 kl. 13:08

Man kan lösa “problemet” väldigt enkelt genom att efter det svenska namnet (om ett sådant finns!) inom parentes ange det vetenskapliga! Så blir förhoppningsvis alla nöjda!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone