0 467 visningar

11 svar

Folkvett?

Birgitta Corbett

23 sep 2011 kl. 18:19

Jag blir så besviken på människor ibland.

Självklart är inte allt jag ser i skogen mitt och för mig att bestämma över. Men vart har folkvettet tagit vägen?

På min svamprunda idag skulle jag titta till mina tre trattisställen. Jag brukar ta de i plockstorlek och lämna de andra på tillväxt. Tidigare har detta funkat hur bra som helst. Visst har jag märkt att andra också går där regelbundet men det har aldrig varit något problem. Svampen har räckt åt oss alla. Tills idag.

På alla tre ställen är det som om någon bara har skövlat marken, efterlämnandes stora fula hål i mossan. Inte en svamp kvar, inte ens en liten stump.

Det är sorgligt att vissa inte har respekt för naturen.

Men skönt att detta forum finns så jag får lätta mitt tunga hjärta.

0

Värmdöbo

23 sep 2011 kl. 19:01

Så brukar det se ut hos mig när älg/rådjur har varit framme, de kan kaläta allt och dom krafsar upp mossa så det ligger i högar.

0

Lill, Skellefteå

23 sep 2011 kl. 19:08

Har väl hänt att man råkat på folk med korgen full av knappnålsstora trattisar. Man får anta att det beror på oförstånd och inte girighet. Som tur är så finns det gott om trattisskogar här runtomkring så det går bra ändå.
Hoppas du hittar ett nytt ställe!!

0

Boman

23 sep 2011 kl. 19:22

Jag hoppas det är rådjur och älgar som varit framme. Här stökar de till väldigt just nu, sparkar bort mossa och svampar och annat som växer där och pinkar i gropar som bildas.
Här skrapar folk utan vett av de mista små kantareller men trattisarna och annat får stå.

0

Svampnörden

23 sep 2011 kl. 19:24

Jättetråkigt Birgitta, men det låter lite som spåren efter vildsvin faktiskt. Jag vet eftersom jag sett dem in Action…som små plogmaskiner går de fram.

0

Karin Hedén

23 sep 2011 kl. 19:39

Så ser nästan alla mina kantarellställen ut numera. Vildsvin! Däremot verkar vildsvinen lämna de svarta trumpeterna ifred.

0

Svart trumpet - vildsvin

Annette L, norr om Sthlm

23 sep 2011 kl. 19:47

Vad lycklig du kan vara! hos mig bökar svinen och äter trumpeter, men det kanske därför de är extra goda att grilla sen :) (ber om ursäkt om det var stötande)

0

Svart trumpet - vildsvin

Anne Jukkas

23 sep 2011 kl. 19:56

Det är väldigt tråkigt om det är människor som varit i farten och rensat rent på det sättet. Det finns såna, tyvärr! Lyckat till med fynd av nya ännu bättre plockställen!

0

Svart trumpet - vildsvin

buffy

23 sep 2011 kl. 20:07

Det vore märkligt om människor plockade svamp så, skyfflande mossa och jordkokor omkring sig. I så fall får de ett helsicke att rensa skörden, så då gör de kanske inte om det åtminstone =)

Här ser man ofta uppbökad mark särskilt på trattisställen, men i år har det varit så gott om trattisar att inte ens vildsvinen har orkat sätta i sig allt.

0

Birgitta Corbett

23 sep 2011 kl. 21:14

Vildsvin säger ni, nu blir jag lite rädd! Hellre då älgen :) Fast båda är bättre än dummingar!

0

klas jaederfeldt

23 sep 2011 kl. 21:19

tycker djuren har mera rätt till svamparna än vi,dom skall ju leva av det, vi kan ju altid köpa rådjursstek i affären

0

Birgitta Corbett

23 sep 2011 kl. 23:48

Håller med till fullo!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone