Jag blir så besviken på människor ibland.
Självklart är inte allt jag ser i skogen mitt och för mig att bestämma över. Men vart har folkvettet tagit vägen?
På min svamprunda idag skulle jag titta till mina tre trattisställen. Jag brukar ta de i plockstorlek och lämna de andra på tillväxt. Tidigare har detta funkat hur bra som helst. Visst har jag märkt att andra också går där regelbundet men det har aldrig varit något problem. Svampen har räckt åt oss alla. Tills idag.
På alla tre ställen är det som om någon bara har skövlat marken, efterlämnandes stora fula hål i mossan. Inte en svamp kvar, inte ens en liten stump.
Det är sorgligt att vissa inte har respekt för naturen.
Men skönt att detta forum finns så jag får lätta mitt tunga hjärta.
Det vore märkligt om människor plockade svamp så, skyfflande mossa och jordkokor omkring sig. I så fall får de ett helsicke att rensa skörden, så då gör de kanske inte om det åtminstone =)
Här ser man ofta uppbökad mark särskilt på trattisställen, men i år har det varit så gott om trattisar att inte ens vildsvinen har orkat sätta i sig allt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.