0 2710 visningar

6 svar

tillredning av trattisar

jeddan

24 sep 2011 kl. 15:37

Kan man äta råa trattisar i en sallad ? Kan man lägga torkade trattisar i en paj utan att ha haft dom i vatten först ?Mina torkade trattisar blir aldrig riktigt knastertorra utan lite sega, kan jag äta dom ändå ?

0

Boman

28 sep 2011 kl. 23:01

Jag skulle inte testa det. De är lite svårsmälta även tillagade.
Inte heller att lägga torra torkade svampar, av vilken sort som helst, i en paj eller annan rätt utom soppa och gryta med mycket vätska och lång tillagningstid.
Om dina torkade svampar är sega så finns risk för bakterietillväxt i dem. Fukt finns kvar och i det trivs bakterier som tex Botulinum som är riktigt otäck.
Torka klart med värmefläkt eller annan värmekälla.

0

Annette L, norr om Sthlm

29 sep 2011 kl. 08:44

Rå svamp är inte att rekommendera, även om jag gärna hyvlar små fina stensoppar i sallad i bland :)

Jag gillar att få upp en nötigare smak på mina trattkantareller så jag lägger dem i bland direkt från torkat till stekpannan med rikligt med smör, fräser dem direkt från torrt till det att de får lagom tuggmotstånd.

I bland låter jag dem ligga en stund i vittvin/rödvin/vatten/mjölk eller öl, beror lite på vad jag ska göra.

Mina torkade trattkantareller torkar jag i varmluftsugnar och de blir som Bomans knastertorra och behåller sina färger bra. Jag är dock uppvuxen på sega torkade trattkantareller, då de torkades på tidningspapper under flera dagar, blev aldrig sjuk av det, MEN gör inte så sedan vi fick barn med hänsyn till Botulinum som Boman skriver.

0

Skogsfrun i Obbola

29 sep 2011 kl. 09:05

Finns det verkligen exempel på att någon fått botulism av dåligt torkade trattkantareller? Botulinusbakterien trivs ju i syrefri miljö. Dessutom förstörs giftet vid uppvärmning.

Enligt livsmedelsverket registrerades sju fall av botulism i Sverige mellan 1989 och 1998. Nästan samtliga registrerade fall i Sverige har fiskprodukt som källa - heminlagd sill, gravad fisk och rökt fisk.

0

anaeroba bakterier

buffy

29 sep 2011 kl. 09:26

Nej, botulinumtoxin kan bara tillverkas om bakterierna får leva i anaerob miljö. Torkade trattisar utsätts ju för luft, så det är ingen risk.

Om bakterietillväxt sker i dåligt torkad svamp så stinker den. Den liksom förmultnar. Har hänt mig. Bara att kasta.

0

anaeroba bakterier

Boman

29 sep 2011 kl. 13:23

Mina trattisar förvaras lufttätt efter torkning. Om de inte skulle vara torra så kan bakterier växa.
Man bör alltid förvara torkad svamp lufttätt för lång hållbarhet.

Att svamp svartnar under torkning är ett tecken på att den inte är bra. Oavsett sort, utom Svart trumpetsvamp då. Sånt slänger jag.

De torkade blötlägger jag i varmt vatten före stekning i olivolja, rapsolja eller smör. Steker sakta och rätt länge då jag gillar knaperstekt svamp. Att blötlägga i vin lät spännande, måste provas!

Alla får göra som det vill för min del.

0

nej inte möjligt

buffy

29 sep 2011 kl. 16:45

Jag finner det osannolikt att du skulle få en syrefri miljö i en burk med torkad svamp. Oavsett hur hårt du drar till locken så är där syre i burken från början. Då kan inte botulinumbakterier tillväxa.

Bakterier behöver dessutom viss fuktighet för att tillväxa. Finns det fuktighet kommer svampen att ruttna mha syret i burken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone