0 385 visningar

8 svar

Riska?

Madeleine

24 sep 2011 kl. 17:11

Om jag förstått det rätt så “blöder” riskor vid snitt. Då borde jag ha en riska här för det kommer ut vit saft om man trycker eller skär i den. Någon som vet vilken riska? I svampboken jag har ser det ut som en ek eller pepparriska, jag inbillar mig att det lutar åt ekriskan eftersom foten är ungfär lika mörk som hatten. Någon som vill hjälpa mig?
Växte förretsen väldigt gott om dessa i skogarna kring Vomb (ganska mossigt och mycket tall och björk) och de var rätt så stora. Flera hattar såg ut att vara närmre 15-20 cm i diameter.

Bild 1: med blixt och bild 2 utan blixt. Färgen ligger npgonstans mittemellan de två bilderna, mörkt brun-grå.

0

Tony

24 sep 2011 kl. 17:23

gissning svartriska.

0

Madeleine

24 sep 2011 kl. 17:30

Letade upp beskrivning på svartriska. Där står bla att saften blir grönaktigt brun när den torkar, men saften från den här riskan förblir vit. Svampen är inte heller klibbig i mitten och foten är inte blekare i toppen som dne tydligen ska vara på svartriska. Men tack för svaret. :)

0

Tony

24 sep 2011 kl. 17:33

Smaken skall vara skarpt brännande om det är svartriska.

0

Boman

24 sep 2011 kl. 18:53

Nog ser det ut som en svartriska. Nu blev jag nyfiken, finns det flera som ser ut så där.

0

Birgitta D

24 sep 2011 kl. 22:34

Lilariskans saft ger lila fläckar.

0

Birgitta D

24 sep 2011 kl. 22:45

Har i och för sig aldrig sett någon med 20 cm i diameter.

0

klas jaederfeldt

25 sep 2011 kl. 00:31

svartriska

0

Madeleine

25 sep 2011 kl. 18:45

Tack för svaren! Jag litar på att det är en svartriska. :) Synd att den inte är ätlig när det finns så mycket av den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone