Om jag förstått det rätt så “blöder” riskor vid snitt. Då borde jag ha en riska här för det kommer ut vit saft om man trycker eller skär i den. Någon som vet vilken riska? I svampboken jag har ser det ut som en ek eller pepparriska, jag inbillar mig att det lutar åt ekriskan eftersom foten är ungfär lika mörk som hatten. Någon som vill hjälpa mig?
Växte förretsen väldigt gott om dessa i skogarna kring Vomb (ganska mossigt och mycket tall och björk) och de var rätt så stora. Flera hattar såg ut att vara närmre 15-20 cm i diameter.
Bild 1: med blixt och bild 2 utan blixt. Färgen ligger npgonstans mittemellan de två bilderna, mörkt brun-grå.
Letade upp beskrivning på svartriska. Där står bla att saften blir grönaktigt brun när den torkar, men saften från den här riskan förblir vit. Svampen är inte heller klibbig i mitten och foten är inte blekare i toppen som dne tydligen ska vara på svartriska. Men tack för svaret. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.