Ja idag var det äntligen MIN tur att hitta nått roligt i skogen! Vi åkte till Söderåsen efter tips här från forumet, precis innan vi skulle ge oss ut såg jag en uppdatering på Facebook..någon hade tydligen hittat kantareller där :)
Så vi begav oss dit och parkerade bilen, gick rätt över vägen och hittade den första klungan med trattisar! :)
Sen tog det dock en stund att hitta fler..det fanns MASSOR av svamp i skogen, för de mer kunniga hade man säkert kunna stoppa med sig 20 kg hem om man plockat allt ätligt..fin svamp var det med det mesta av det.
Vi fick iaf med oss lite över 1 kg kantareller hem, trattkantarell. Man fick dock vara uppmärksam för på vissa ställen växte det både slemsvampar, skivlingar och andra “fulingar”..!
Nu hade vi bara nån enstaka svampbok med oss ut och jag hittade inte dessa i boken (som kanske bara hade ätliga svampar i..?) och sen hade jag Svampguidens app. på min IPhone men hittade inte dom där heller.
Trattkantareller allesammans, tillsammans 1 kg.
Det låste sig hela forumet innan så jag blev aldrig klar med inlägget..här kommer resten :)
Bild 1 + 2, nån lila rackare..ametistskivling?
Bild 3, Stinksvamp?
På en annan jag såg så var det typ 1 miljon flugor som bara surrade upp när jag kom i närheten, räligt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.