0 400 visningar

11 svar

Två spindlingar

Karin W

24 sep 2011 kl. 22:36

Bild 1: Växte i en kalkgranskog och luktar pelargon. Gissar på Cortinarius flexipes, toppspindling. Hur stämmer det?

Bild 2: Växte på en äng intill björk. Jag känner ingen lukt. En vild gissning är Cortinarius alboviolaceus, blekviolett spindling. Tacksam för hjälp.

0

Tony

24 sep 2011 kl. 23:07

2 fotot kanske stinkspindelskivling?

0

Karin W

24 sep 2011 kl. 23:11

Stinkspindling har jag sett flera gånger och då har den haft väldigt tydligt lukt. Kan den verkligen vara luktlös?

0

Tony

24 sep 2011 kl. 23:13

Du har rätt brukar lukta starkt och illa.

0

Karin W

25 sep 2011 kl. 16:24

Lyfter tråden och hoppas på svar.

0

Mattias Andersson

25 sep 2011 kl. 19:54

C. cyanites kanske.

0

Karin W

25 sep 2011 kl. 21:48

Kanske, men känns inte helt rätt. Min svamp är ganska liten: hatten ca 3,5 cm bred och foten ca 5,5 cm hög och ca 1 cm bred utom i basen.

0

Karin W

26 sep 2011 kl. 21:15

Lyfter tråden. Några fler idéer? Tacksam för alla förslag

0

Karl

27 sep 2011 kl. 09:32

Bild 1: Jag tror du har rätt Karis, C. flexipes.

Bild 2: Mycket lik prupurfotad spindling, C. porphyropus, som är bunden till björk. Det enda som stör är fotknölen, som varken den eller C. alboviolaceus brukar ha. Men C. porphyropus är mycket variabel. Kan du peta lite i köttet och se om det blånar kraftigt?

Karl S.

0

Mattias Andersson

27 sep 2011 kl. 11:44

Jag har något liknande som jag inte blir klok på. Den här däremot inte luktlös utan har en ganska stark behaglig cumarinaktig doft.

0

Karin W

27 sep 2011 kl. 20:15

Tack Karl. Spindlingen är så intorkad nu att det är svårt att säga hur det är med rodnad (den rodnar inte nu men det kan bero på att den är så torr). Men det är i alla fall bra att veta vad man ska kolla nästa gång den dyker upp.

0

Karl

27 sep 2011 kl. 21:48

Mattias, det finns flera sällsynta arter i sektionen Sericeocybe som ser ut ungefär såhär. En som jag och HG har hittat ett par gånger tolkar jag C. simulatus Orton, men jag minns inte om den hade någon intressant lukt.

Karl S.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone