Själv har jag ingen erfarenhet av denna svamp.
Men jag ska citera två av mina nyaste svampböcker.
I ”Svampar – En fälthandbok” av Svengunnar Ryman och Ingmar Holmåsen står följande. Ätlig men ger hos en del människor lätta förgiftningar.
I Bo Nyléns bok ”Svampar i Norden och Europa” står följande: Svampen är sannolikt ätlig. Men bör kokas av. Den granna arten är sällsynt och växer under hösten – ofta i imponerande häxringar.
SV:Guldtofsskivling
Det är just det här jag har sett. Det går inte att få något entydigt svar om svampen kan användas som matsvamp. Det kan ju vara så att de som blivit sjuka av den inte förvällt den eller kanske en del kan vara allergiska mot den.
Det är i alla fall en mycket vacker svamp. Den är sammetslen, stor och ståtlig, luktar gott, är av mycket fast konsistens och sägs även smaka gott.
/Anders
Hej…
Jag har ätit denna svamp i ca 15år eftersom jag fått information att den är ätlig. Den kommer i närheten i stort antal och jag har ofta den i grytor. Jag har även torkat den och haft som krydda. Jag har aldrig mått dåligt av den även fast jag ätit den som stekt på smörgås, och den är god.
sänder ett gammalt inlägg
jaha, så har jag ätit Guldtofsskivling, en svamp som gäller för att vara ätlig i tyska böcker, och som säljs på torgen i tallin, svampen hade smak, men jag vet inte om jag skulle leta efter den speciellt, passar kanske i en svampblandning , men hur det är så gillar vi inte samma smaker allihopa. jag åt 4 st. svampknoppar, och efter det har jag ätit kräftor me tillbehör, mår på inget sätt illa. är det någon annan som prövat, låt mej få veta det i så fall
/klas jaederfeldt 2005-09-09 20:07:24
Sitter just och smälter maten efter måltid med stekt blandsvamp som tillbehör.
Gyllenskivlingen som rå doftade svagt mandelartat och lite som moget äpple, och som stekt tillsammans med vit vaxskivling, hattar av fjällig tofsskivling samt EN kantarell smakade hela blandningen neutralt men god svampsmak.
Stekte ca fyra små knoppar och en skivad hatt av en större gyllenskivling i smör med lite salt och lite, lite hackad lök tillsammans med övriga svampar.
Skjöljde gyllenskivlingarna ordentligt först därför att jag vill minnas att de stora gyllenskivlingar jag hittade förra året var täckta av ett kanelbrunt illaluktande pulver.
Så var fallet även med dessa unga exemplar, men lukten var inte obehaglig, det luktade snarare ingenting förrän man bröt svampen itu och då doftade det läckert.
Det är nog extra viktigt att de plockas unga och friska, även om denna regel gäller all svamp!
Är “kanelpulvret” deras sporpulver eller något annat?
Har aldrig sett nåt liknande hos andra svampar.
Just det…någon frågade efter “stjärnmärkning”.
Knivigt, då vit vaxskivling och fjällig tofsskivling har två stjärnor och kantarellen tre så borde gyllenskivlingen ha två och en halv, ungefär. Men smaken är ju väldigt olika och dessa gyllenskivlingar var som sagt mycket fräscha exemplar.
Nja, i år har det varit torrt och svampfritt i mina trakter i alla fall så det är trevligt att det tittar fram överraskningar mot höstkanten.
Dessutom är det intressant med nya matsvampar som man inte provat.
Varför skulle gyllenskivlingen vara giftigare i Sverige än i Baltikum?
Där lär den ju t o m finnas till försäljning!
Den verkar inte heller så där väldigt sällsynt eftersom jag observerat den på två helt olika växtplatser under två år i följd nu.
Jag lämnade även några pyttesmå knoppar vid plockningen för att säkra återväxten (om ingen annan tar dessa förstås!)
lale, svampboksförfattare har i alla tider i sverige skrivit av varandra, så om någon “tyckte” vid sekelskiftet att en svamp såg tvivelaktig eller giftig ut, så är den tydligen det idag, och i tyskland har antagligen svampboksförfattarna skrivit av gamla tyskar som tyckte att den var en matsvamp. Själv så får jag ont i magen av kantareller och sprit, men det avhåller säkert ingen från att äta kantareller
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.