0 410 visningar

13 svar

Och vad är detta?

Sandemar

25 sep 2011 kl. 00:17

Växer i massor längs vissa vägar i norra Ångermanland. Stora exemplar 30 cm höga, hatten 20 cm (eller mer)i diameter. Hattens färg liknar sandsoppens. Urnupna skivor, bruna. Mycket tydlig ring, randig, som om skivorna lämnat spår efter sig. Foten något “svullen” nertill. Doft lite obehaglig.

Artbestämningshjälp.

0

svamptant

25 sep 2011 kl. 01:50

Färg på saften? Smak?
Någon sorts riska, men vilken är jag osäker på. Finns det “skägg”? Isåfall en Skäggriska, annars förmodligen en Skogsriska. Om saften är rödfärgad är det någon blodriska. Kolla efter fler kännetecken så får du nog svar.

0

Jan A, Uppsala

25 sep 2011 kl. 07:08

Troligen stolt fjällskivling, som har mlm tydligt tvärvattrad fot. Den rodnande har slät, ljus- till mörkbrun fot. Kolla!

0

Lill, Skellefteå

25 sep 2011 kl. 08:42

Ursäkta, men får ni upp samma bild? Riska eller stolt fjällskivling? Får ni upp samma bild som mig? Bilden jag får upp är allt för liten för att bestämma vad det är för svamp. Man ser inga karraktärer, men det är varken riska eller stolt fjällskivling, så mycket ser jag. Möjligens en sindling utifrån beskrivningen.
Blir verkligen fundersam om vi får upp samma bild.

0

Maric // Arlanda

25 sep 2011 kl. 08:49

Tänkte precis samma tanke som dig Gill. Men vågade mig inte in på diskutionen.
Först och främst är bilden för liten för att avgöra vad det kan vara.
Riska är det definitivt inte.

0

Maric // Arlanda

25 sep 2011 kl. 08:51

Lill, inte Gill.

0

Lill, Skellefteå

25 sep 2011 kl. 08:54

Ingen fara! Jag är van att få namnet felstavat. Ännu värre när jag skriver mitt efternamn. :-)

0

Maric // Arlanda

25 sep 2011 kl. 08:57

:-). Samma här när det gäller mitt efternamn.

0

Tony S

25 sep 2011 kl. 13:31

Kanske gamla exemplar av gyllenskivling, Phaeolepiota aurea.

0

Jan A, Uppsala

25 sep 2011 kl. 16:57

Gyllenskivling är nog ett bättre förslag än mitt…

0

Sandemar

25 sep 2011 kl. 22:23

Visst är det gyllenskivling. Stämmer precis. Tack för hjälpen.

0

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2011 kl. 13:29

är det Gyllenskivling som “dammar” av sig? isf tycker jag att det lilla exemplaret är alldeles för platt, de är mycket rundare i formen när de är små, eller blandar jag ihop dem nu?

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:41

de unga är rundade och lixom inneslutna i ett orang hölje som “dammar av sig”

de unga doftar bittermandel men det kan stämma att lukten unknar med åldern och blir oaptitlig

0

Bo E

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2011 kl. 14:44

när jag var liten lekte jag att det var guldstoft, så jag vill säga att de på bilden inte är Gyllenskivling, kolla den minsta den är platt…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone