0 772 visningar

32 svar

Din favoritsvamp?

svamptant

25 sep 2011 kl. 01:59

Visst är det skillnad att hitta drömsvampen att plocka och drömsvampen att äta?
Jag själv blir helt salig när jag hittar Kantareller, men den gastronomiska lyckan är för mig Rökslöjskivling i ensamt majestät på en varm smörgås.
Alltså är jag lycklig idag. Jag har funnit en hel del av det gula guldet och har ätit ovan nämnda varma smörgås :)

0

Stisse/Mjölby

25 sep 2011 kl. 05:32

Stuvad Kungschampinjon på varm smörgås gratinerad med västerbottensost är min absoluta favorit!Har dessvärre inte hittat en enda kungschampinjon denna höst!

0

Asiankitten

25 sep 2011 kl. 07:40

Ja kantareller förstås är ju alltid smaskiga och man blir så glad när man hittar dem. Men faktiskt så tycker jag också mycket om blek taggsvamp. Och shiitake svampar! :)

0

Maric // Arlanda

25 sep 2011 kl. 07:53

Rödgul trumpet - MUMS!
Och en sås på denna - JÄTTEMUMS!

0

Lill, Skellefteå

25 sep 2011 kl. 08:27

Oj!! Man har ju så många. Det är svårt att välja.
Föränderlig tofsskivling tycker jag är supergod att bara steka och äta som den är på en rostad macka. Till sås är strävsoppar favoriten. till stuvning, kantareller med bacon.

0

Svart trumpet!

Annette L, norr om Sthlm

25 sep 2011 kl. 08:54

och brunsopp :)

0

Svart trumpet!

Tony

25 sep 2011 kl. 11:40

blodsopp!!! Mumsfillibabba

0

Svart trumpet!

Eleonora

25 sep 2011 kl. 12:04

Stuvning på rynkad tofsskivling (fortsätter att kalla den så)i crepes överströdd med vb-ost. Mums!

0

Svart trumpet!

räven

25 sep 2011 kl. 15:11

blodriskor! har två styck tatuerade på högerfoten. gillar stensopp också, funderar på om det är stensopp eller trattkantareller som ska få pryda den andra. vad tycker ni?

0

Svart trumpet!

Boman

25 sep 2011 kl. 15:51

Sotvaxing! tätt följd av Mormors nattmössa(Rimspindling) och mandelriska stuvad med dill.

0

Svart trumpet!

Gina

25 sep 2011 kl. 18:17

Ha ha Räven! Bara gjör´t!
En favorit i år har varit Citronslemskivling. Kantareller i olika former går också ner liksom Karl-Johan.

0

Räven...

svamptant

25 sep 2011 kl. 21:02

Klart du ska ha en Stensopp, dom är ju mycket snyggare än Trattkantareller. Jag har också funderat på en svamptatuering, men jag drar mig för smärtan. Jag är inne på Stensopp och Kantareller i kombination. Vad tror du om det?

0

Jättekul!

svamptant

25 sep 2011 kl. 21:04

.. att se vad ni har för favoriter. Jag tyckte mest det var kul som kuriosa att få veta, men nu har jag fått kulinariska idéer av era “tips”. Härligt!

0

Jättekul!

Gustav.S

25 sep 2011 kl. 21:18

gräddsås på torkad toppmurkla eller svart trumpetsvamp,stekt blek taggsvamp eller min godaste svamp smörstekt blomkålssvamp!!!

0

Favoritsvampar!

SvenD

25 sep 2011 kl. 22:24

Hårdstekt nejlikbroskskivling! Lagom stekt streckmusseron och sen i med grädde!

0

Räven!

Asiankitten

26 sep 2011 kl. 07:32

Kan dom inte få dela andra plats? :)
Sen var det kul med tatueringen tycker jag, lite väl äkta är väl att den också blöder vid skada då kanske! ;)

Nä själv är jag en föränderlig gul fåntratt med hjärna som säkert ser ut som en blomkålssvamp så det får räcka för mig ;)

0

Räven!

Asiankitten

26 sep 2011 kl. 07:32

Kan dom inte få dela andra plats? :)
Sen var det kul med tatueringen tycker jag, lite väl äkta är väl att den också blöder vid skada då kanske! ;)

Nä själv är jag en föränderlig gul fåntratt med hjärna som säkert ser ut som en blomkålssvamp så det får räcka för mig ;)

0

den danskesvampe

26 sep 2011 kl. 09:50

syltad taggsvamp, stekt taggsvamp, stekt løkbroskskivling, stekt trumpetto de la morte. oliv och parmensanmarinerad rå porchino.

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 12:01

jaså är lökbroskskivling ätlig?

Hittade massor igår men inget att böja rygg för trodde vi…bör testas då...???

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 12:08

har kollat upp den lite nu och den rekommenderas att torka

kan vara god kryddsvamp - fast är det så mycket godare än vanlig lök att det är värt besväret???

vet man förstås inte om man inte testar…..

0

Ingrid Ottosson

26 sep 2011 kl. 15:52

Blek taggsvamp är min favorit, gillar att plocka svamp och säsongen har varit lång i år.

0

Goliat, goliat, goliat

26 sep 2011 kl. 18:57

Goliat någon?

0

Fredrik S.

28 sep 2011 kl. 01:04

Granblodriska, Trattkantarell, Kantarell och Stolt fjällskivling är mina favoriter bland de ca. 20 arter jag ätit.

0

Din favoritsvamp? bo e

dwen danske svampe

28 sep 2011 kl. 09:31

hej bo e !
horsens bæsta restaurang med 2 kockar fra 2 og 3 stjernede guide michele restauranger i england serverade i fredags stegt løkbroskskivling till filet fra angus okse før ett selskap på 55 personer, så den duer godt at spise !

0

Madde Småland

28 sep 2011 kl. 10:11

Stolt fjällskivling, champinjoner, svart trumpet och kantareller är mina favoriter:) Tänkte testa att lägga stolt fjällskivling i marinad och grilla nästa gång jag hittar ngn. Är det ngn av er som testat det? Blir den bra som grillad eller förstör det den goda smaken? Med tanke på storlek, konsistens och smak tror jag det kan fungera så om ngn har testat det blir jag glad att få veta hur den blir som grillad:)

0

Asiankitten

28 sep 2011 kl. 17:32

Jag gillar lukten av lökbrosking eller vad den nu ska heta, och det går fint att lukta sig till den om man är i närheten.

Men… Jag har inte vågat äta den ännu för jag har hört att de ska ha hittat något onyttigt ämne i den nyligen. Vet ni något om detta?

0

Grillad fjällskivling

Annette L, norr om Sthlm

28 sep 2011 kl. 18:02

Det är något som vi åt mycket när jag var barn, antingen grillad på en grill eller halstrad inne i panna :) den krymper rätt rejält så jag minns att vi åt den med hamburgerbröd, smält smör och svartpeppar :) nu i vuxen ålder har jag grillat hattarna au naturelle och sedan saltat, svartpepprat och haft lite tabascosmör till :) (hattsidan först)

0

Malin

28 sep 2011 kl. 20:15

Bo - Böj rygg!
lökbroksskivlingen är galagod!!! Lättplockad och såååå snygg. Torka och mortla med salt och du har tidernas svampsalt!

0

svamptant

28 sep 2011 kl. 21:34

Åh, vad glad jag är! Jag måste genast plugga in några svampar till och börja testa. Svampsalt på Lökbroskskivling låter jättespännande. Tack!

0

Kai P

28 sep 2011 kl. 21:48

Pepparriska och skäggriska i finsk svampsallad!! Underbart gott!

0

Grillad fjällskivling

Madde Småland

29 sep 2011 kl. 09:31

Tack Anette:) Gäller det bara att hitta nya exemplar att testa på.

0

Grillad fjällskivling

Asiankitten

29 sep 2011 kl. 12:10

Jag ångrar mig! Stekt stolt fjällskivling är min nya favvo!!! :D

0

Räven!

Franju

1 okt 2011 kl. 21:11

stoltfjällskivling är min favoerit

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone