jag tycker fårticka är riktigt god, vet att en del panerar dem och äter, men min favorit är att använda dem i en nudelwok.
Steker dem ganska hårt i matolja/sesamolja, ställer undan/rinna av. Rullar dem i sesamfrön
Kokar nudlar så pass att de kan wokas sedan.
Gör en woksås (Kikkoman, sesamolja, lite torr sherry (om du har) råsocker/farin,lite sweet chili, färsk vitlök samt små bitar färsk ingefära. Total mängd ca 3 dl (gott att ha på den färdiga woken)såsen skall vara sötstark…
Gör en grönsaksblandning på mangold eller pak choi, stjälkselleri, färsk ingefära, färskvitlök, morötter, suger snaps, salladslök. Du kan ha andra grönskaer oxå :)jag gillar färgen grön :)
Sedan wokar du nudlar och grönsaker lite i taget och lägger över i en skål och blandar i svampen, toppar det hela med rikligt med färsk koriander och sesamfrön. Såsen serveras vid sidan om.
Ps var lite försiktig med sesamoljan, den tar lätt överhanden!
Hade Phad Thai woksås hemma, så jag gjorde följande till kvällsmat idag…är sjuk, så det är bra med fusksåser då :)
Till två vuxna och två barn under 13 år…
Ca 300 gr rå fårticka (funkar med förvälld oxå)
Rapsolja att woka i
En klyfta färsk vitlök
Phad thai sås (en påse var liiiite snålt)
Ostronsås - efter smak
Färsk vitkål, kvarts huvud - finstrimlad
Äggnudlar - två härvor
Två lättvispade ägg
osaltade jordnötter - 1 dl
Koriander - en kruka
Tortillas bröd - Wraps
Koka nudlarna - häll av
Woka fårtickan i rapsolja, tillsammans med vitlöken, när den har fått färg, lägg i vitkålen.
När det har fått färg,ha i de kokta nudlarna, rör i två lättvispade ägg, rör inte för fort…
När det har stelnat ha i Phad Thai-såsen, jordnötter och rikligt med koriander. smaka upp med ostronsås om du vill ev lite fisksås.
Lägg upp i wrapsen o servera ev med lite sweet chili.
Ungarna tyckte det var urgott, tog ca 20 minuter!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.