Har aldrig sett så mycket honungsskivling som den senaste veckan i år.
Någon som vet varför? Jag har besökt skogar som helt har dominerats av dem, en del växer en bra bit upp på stammarna. Synd att denna förr så populära matsvamp inte längre anses ätlig p.g.a. risk för allergier etc.
Honung skivling är ätlig och god.
Den säljs i Italien i grönsaks affererna och finns att köpa i burkar.
Men den behöver en förberedning.Ta en kastrull med 2-3 liter vatten, tillägg grovsalt, c.a.2 kaffe mått, vatten ska smaka som havsvatten.När vatten börjar koka slänger du i de rensade svamphattarna(bara unga ex.gamla är bittra).Låt de koka i 4 min.(inte mera, annars blir de som sniglar)och sila sen bort vatten.Nu kan du använda dom till olika rätter, ragu, stekta med smör persilja(ell koriander) och en hel klyfta persilja.Eller ingå i en sallad med vita bönor.Ingen peppar please.OBS!det finns människor som inte tål den och får då ont i magen, känner några.Testa mottliga mängder först.Jag gillar den och har aldrig haft problem.Troligtvis är de svårsmälta.Hos Riddarmusseroner finns ett ämne som
verka påverka muskelcellerna, forskning är inte slut än.
jag vet inte vilket giftet är i honungsskivling, men det är ett som retar magen, inget livsfarligt, detta “gift” verkar inte klara lång uppvärmning, jag vet människor som fått ont i magen av att bara fräsa upp svampen som efter att stekt den i en halvtimme kunnat äta svampen, men ok. det kan oxå röra sig om att ena gången var det en sorts honungsskivling, annan gång den andra.
vad det gäller riddarmusseroner tror jag inte att man skall ta så hårt på det, jag har snackat med danska mykologer som säger att riddarmusseron är en av danmarks mest populära svampar, äts i mängder av många människor i massa år, och det har aldrig rapporterats att någon blivit dålig av dem. de danska mykologerna verkar vara övertygade om att det är en spindelskivling som ätits i frankrike.
Nää Klas, så lättsinnigt ska man inte ta på rapporterna om riddarmusseronen, och det handlar definitivt inte om någon spindelskivling.
Den som vill veta mer och bilda sig en egen uppfattning kan läsa här:
http://www.omf.se/proj/%C4r%20%20Riddarmusseronen%20v%E4n%20%20eller%20fiende.doc
Riddarmusseronen är jag inte bekant med, men honungsskivling har jag ätit i ca 30 år utan att må det minsta illa av den.
Det vore väl konstigt om den plötsligt skulle ha blivit giftig.
Tror snarare att det kan vara allergi eller överkänsliga magar hos olika personer.
Testa att steka den länge och ät måttliga mängder, men det gäller väl det mesta här i världen att intas det i tillräcklig mängd så kan man ta skada.
En filosof lär ha sagt att även vatten är ett farligt gift om man får i sig tiotals liter på en gång!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.