0 2576 visningar

7 svar

Honungsskivling

Bengt Sandh

8 sep 2006 kl. 00:01

Har aldrig sett så mycket honungsskivling som den senaste veckan i år.
Någon som vet varför? Jag har besökt skogar som helt har dominerats av dem, en del växer en bra bit upp på stammarna. Synd att denna förr så populära matsvamp inte längre anses ätlig p.g.a. risk för allergier etc.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2006 kl. 00:11

du kan nog äta den om du ätit den förut, den är giftig som rå (alla arter eller någon av dem) men tillagar du den i en halvtimme så har giftet förstörts

0

Bengt Sandh

8 sep 2006 kl. 00:16

Vad är det för sorts gift, Klas och vad innebär det att tillaga den i en halvtimme? Menar du förvällning under denna tid eller ska jag stå (eller ligga om jag blir trött) och steka den så länge?

0

Lill

8 sep 2006 kl. 09:47

Hoppas verkligen på goda råd om Honungsskivling. Har passerat många sådana genom åren utan att våga prova dom. Dom ser ju så goda ut. Skulle verkligen vilja prova.
Samma gäller Riddarmusseron som också klassas som risksvamp numera.

1

Franco Matli

8 sep 2006 kl. 10:10

Honung skivling är ätlig och god.
Den säljs i Italien i grönsaks affererna och finns att köpa i burkar.
Men den behöver en förberedning.Ta en kastrull med 2-3 liter vatten, tillägg grovsalt, c.a.2 kaffe mått, vatten ska smaka som havsvatten.När vatten börjar koka slänger du i de rensade svamphattarna(bara unga ex.gamla är bittra).Låt de koka i 4 min.(inte mera, annars blir de som sniglar)och sila sen bort vatten.Nu kan du använda dom till olika rätter, ragu, stekta med smör persilja(ell koriander) och en hel klyfta   persilja.Eller ingå i en sallad med vita bönor.Ingen peppar please.OBS!det finns människor som inte tål den och får då ont i magen, känner några.Testa mottliga mängder först.Jag gillar den och har aldrig haft problem.Troligtvis är de svårsmälta.Hos Riddarmusseroner finns ett ämne som
verka påverka muskelcellerna, forskning är inte slut än.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2006 kl. 11:16

jag vet inte vilket giftet är i honungsskivling, men det är ett som retar magen, inget livsfarligt, detta “gift” verkar inte klara lång uppvärmning, jag vet människor som fått ont i magen av att bara fräsa upp svampen som efter att stekt den i en halvtimme kunnat äta svampen, men ok. det kan oxå röra sig om att ena gången var det en sorts honungsskivling, annan gång den andra.

vad det gäller riddarmusseroner tror jag inte att man skall ta så hårt på det, jag har snackat med danska mykologer som säger att riddarmusseron är en av danmarks mest populära svampar, äts i mängder av många människor i massa år, och det har aldrig rapporterats att någon blivit dålig av dem. de danska mykologerna verkar vara övertygade om att det är en spindelskivling som ätits i frankrike.

0

Irene A

8 sep 2006 kl. 11:42

Nää Klas, så lättsinnigt ska man inte ta på rapporterna om riddarmusseronen, och det handlar definitivt inte om någon spindelskivling.

Den som vill veta mer och bilda sig en egen uppfattning kan läsa här:
http://www.omf.se/proj/%C4r%20%20Riddarmusseronen%20v%E4n%20%20eller%20fiende.doc

0

Bo E

8 sep 2006 kl. 13:33

Riddarmusseronen är jag inte bekant med, men honungsskivling har jag ätit i ca 30 år utan att må det minsta illa av den.

Det vore väl konstigt om den plötsligt skulle ha blivit giftig.
Tror snarare att det kan vara allergi eller överkänsliga magar hos olika personer.

Testa att steka den länge och ät måttliga mängder, men det gäller väl det mesta här i världen att intas det i tillräcklig mängd så kan man ta skada.

En filosof lär ha sagt att även vatten är ett farligt gift om man får i sig tiotals liter på en gång!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone