0 4272 visningar

6 svar

förväxlad sillkremla

Jimpa

25 sep 2011 kl. 14:14

var ute med några vänner och plockade svamp och fann dessa som vi var övertygade om var sillkremlor, tog jag och en vän gjorde ett smakprov och insåg att så nog inte var fallet, smakade fruktansvärt starkt, ungefär som att äta pepparrot. nu till min fråga, vad han det vara för något vi hittat? kan tilllägga att både jag och min vän spenderade större delen av natten på toa och fick febertoppar (om de kan berott på svampen vet vi inte)

okänd

0

Boman

25 sep 2011 kl. 16:06

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_emetica Vad tror du om den? På bilden är era kremlor mörkare, men färgen kan variera mot blodrött.

0

SvenD

25 sep 2011 kl. 16:53

Är inte giftkremla! Tycker mig ana
lila färg på foten och kan då vara
tårkremla som är mycket stark eller
kanske pepparkremla.

0

Jimpa

25 sep 2011 kl. 19:24

/Boman, har kollat giftkremlan och precis som SvenD säger så är de lila färg på foten så den är det inte,

SvenD,
Tror du pricka in den där, tårkremla passade väldigt bra in på svampen:) tack

0

Boman

25 sep 2011 kl. 19:28

Ja, det har du rätt om Sven! Där ser man, man ska kolla noga på svampen. Måste tillägga att kremlor inte tillhör mina starkare svampar. Som om det var en ursäkt:-)

0

Jimpa

25 sep 2011 kl. 19:48

/boman hehe tydligen inte min heller eftersom jag blev sjuk;).

0

Birgitta D

25 sep 2011 kl. 20:42

Hm, om svampen brunfläckas och du inte vill smaks direkt, låt den ligga några timmar så kommer sillukten om det ät sillkremla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone