Gick just en svampkurs där jag fick lära mig att de inte är giftiga. Det var ett fall där några stycken fransmän hade livnärt sig på riddarmusseron under några dagar och sedan blivit dåliga. Men det hade tydligen varit stora mängder svamp… Svamp är ju svårsmält mat så kan ha varit det. Enligt vår kursledare är den inte giftig. Jag plockade och smörstekte några st, jättegott!
När jag gjorde ett referat av originalartikeln i Jordstjärnan (Originalet från New England Journal of Medicine) avslutade jag artikeln med att beskriva när jag själv åt en portion med riddarmusseron utan några som helst men. Till viss del är det alltså en dosfråga, men som alltid när man äter något för första gången. Ta det lugnt med intaget.
Tack Kjell för varningen!
Jag är inte så duktig på svampar.
Är till stor del självlärd vad gäller svamp. Har använt mig av all kunskap som finns här på forumet:-)Men det finns några svampar som jag är säker på.Dem plockar jag, annars så har jag en underbar svampvän Helena A som ser till att mitt svampbehov blir tillfredsställt:-)
Enligt FN (Funga Nordica) finns det minst tre arter av riddarmusseroner hos oss. Tricholoma frondosae (kanske den mest vanliga) i örtrika skogar med asp och gran, Tricholoma equestre som växer i tallskog och
Tricholoma ulvinenii också i torr tallsandskog. Kanske någon kan orsaka besvär?
Ja, den arten som de åt i Frankrike var T. equestre (med tall). Faktum är att forskare i djurförsök uppmätt samma typ av muskelskador med andra svampar också som ätits i stora mängder. Karl: det var öronmusslingen som orsakade förgiftningsfall hos framförallt personer med försvagade njurar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.