0 254 visningar

9 svar

ni med med erfarenhet....

Birgitta F

25 sep 2011 kl. 18:28

..av rödgul trumpetsvamp. Fick tips om ett bestånd igår.
Plockade bara en liten del i eftermiddag.
Är det så här det ser ut för er som har den i era län ?
Jag har vårdat ett litet bestånd i snart 6 år men det här hade jag aldrig trott jag skulle få se i Bohuslän.

Rödgul trumpetsvamp

0

Gina (Sthlm)

25 sep 2011 kl. 19:34

Nej så där ser den verkligen inte ut där jag bor! ;-). Dina är ju enormt stora! Grattis till den skörden! Du är ju en lyckans ost :-).

0

Birgitta D

25 sep 2011 kl. 20:47

GRATTIS

0

Helena A

25 sep 2011 kl. 20:52

Den där storleken är fullt normal här i Sörmland.
Men hade skånska vänner på besök i helgen som inte fattade nånting när de såg den storleken på de rödgula

0

Grattis!

Anne Jukkas

25 sep 2011 kl. 21:37

Fin skörd! Riktigt så stora brukar inte dom jag plockar i Västerbottens kustland vara. Men jag har inte varit ner och plockat några än så jag vet inte hur stora dom är i år. Min känsla är att det är många sorter som är mycket större i år än vad dom brukar vara under “normalår”
Även mängden har ju varit betydligt större i år och som bonus så har jag också hittat sorter som man sällan ser.

0

Grattis!

Lena Strömstad

25 sep 2011 kl. 21:40

Har du satt staket runt så att rådjuren inte kommer åt??
Grattis till jättarna.

0

Grattis!

Birgitta F

25 sep 2011 kl. 22:14

Tack alla , för första gången sa jag till min dotter att det är sällan jag gillar lösspringande hundar men området är populärt för just detta så jag tror inga rådjur är särskilt förtjusta i läget.Sen är terrängen i övrigt mestadels tallhed här verkar rådjur föredra ängar.

0

Grattis!

Gina

26 sep 2011 kl. 23:43

EDIT till mitt förra svar. Har idag hittat en ocean av rödgula trumpeter. Fick ringa till mamma som kom med extra korgar. Har aldrig sett så mycket förr. Hälften var jag tvungen att lassa av hos min lillebror för jag hade inte hunnit ta hand om allt själv. 11 st fulla ollor blev min ranson. Lika mycket till min lillebror. Galet.

0

Grattis!

Niklas, Falun

27 sep 2011 kl. 07:26

Japp, såna har jag i Falun också!
Vilket rekordår!

0

Grattis!

Birgitta F

27 sep 2011 kl. 08:17

Jättekul Gina ikväll ska jag åka och plocka med mig resten hem , tror jag. Förmodligen får jag bara med mig en bråkdel igen då kvällarna är så korta numera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone