..av rödgul trumpetsvamp. Fick tips om ett bestånd igår.
Plockade bara en liten del i eftermiddag.
Är det så här det ser ut för er som har den i era län ?
Jag har vårdat ett litet bestånd i snart 6 år men det här hade jag aldrig trott jag skulle få se i Bohuslän.
Rödgul trumpetsvamp
Fin skörd! Riktigt så stora brukar inte dom jag plockar i Västerbottens kustland vara. Men jag har inte varit ner och plockat några än så jag vet inte hur stora dom är i år. Min känsla är att det är många sorter som är mycket större i år än vad dom brukar vara under “normalår”
Även mängden har ju varit betydligt större i år och som bonus så har jag också hittat sorter som man sällan ser.
Tack alla , för första gången sa jag till min dotter att det är sällan jag gillar lösspringande hundar men området är populärt för just detta så jag tror inga rådjur är särskilt förtjusta i läget.Sen är terrängen i övrigt mestadels tallhed här verkar rådjur föredra ängar.
EDIT till mitt förra svar. Har idag hittat en ocean av rödgula trumpeter. Fick ringa till mamma som kom med extra korgar. Har aldrig sett så mycket förr. Hälften var jag tvungen att lassa av hos min lillebror för jag hade inte hunnit ta hand om allt själv. 11 st fulla ollor blev min ranson. Lika mycket till min lillebror. Galet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.