Visst är de märkliga! Alla såg likadana ut och ur en viss vinkel såg de ut som små gubbar. Kolla filuren längst ned till höger på denna bild.
Bilderna är tagna med en alldeles ordinär Panasonic FZ-38, alltså inte någon systemkamera. FZ-38 har en närgräns på 0 cm så då går det bra att ta sådana bilder.
Tror Henrik har rätt:)
Blev otroligt nyfiken på dessa bilder och mailade därför en jag lärt känna som håller på mkt med insekter och fick svaret att det är Mjöllöss, även kallade för Vita flygare. Bilden visar ett larvstadie (nymf) som kallas för Pupparium. Det är små vita kryp på 2-3 mm som svärmar i trädgården och är skadedjur på tex tomater, rhododenron mm. Har försökt hitta andra bilder på detta stadie men verkar inte finnas så många så grattis till bilderna:)
Han gav mig en länk med lite information som kommer här:
http://www.sjv.se/download/18.503f0cbf121c38d50598000525/amj%25C3%25B6ll%25C3%25B6ss.ver9%5B1%5D.pdf
Lars-Åke Janzon vände sig till Bert Gustafsson (kollega?) som svarade:
Hej LÅJ!
Det ser ut som sköldlöss
/Bert
Lars-Åke Janzons slutliga svar blev:
Hej!
Mest liknar de sköldlöss. Sannolikt ät det en
tillfällighet att de är just där.
Vänligen
Lars-Åke
Glöm nu inte att då och då kolla på baksidan av gamla löv, man vet aldrig vad som gömmer sig där :)
Det här börjar bli mer och mer intressant… Vad jag inte nämnde innan var att min mailkontakt i sin tur hade frågat en han känner om de här bilderna. Den andra mannen (Sven) fortsätter hävda bestämt att det är mjöllöss, närmre bestämt Aleurochiton aceris som har lönn som sin värdväxt. Sven själv har hittat och lagt in bilder på den på Småkrypsportalen, se länken.
http://artportalen.se/bugs/default.asp
Tycker att en biolog på Naturhistoriska museet borde veta vilken det är men brukar inte artportalen kvalitetsgranska allt som läggs in? Ni som vet mer om både biologer och artportalen, vem/ vad ska man lita på när det gäller detta?
Har själv ännu inte kollat upp de olika arterna för att ha en åsikt utan nöjer mig med att föra informationen vidare:)
Gick visst inte att länka. Får överlåta åt er att kolla det själva:)
Kopiera namnet Aleurochiton aceris, gå in på artportalen.se välj “rapportsystem för småkryp”, gå in på “visa fynd”, klistra in namnet vid “artnamn” klicka på sök. Klicka på namnet som visas under “Resultat”. Klicka på “övriga inställningar” och markera rutan för observationer med bilder. Gå sedan till “presentera fynd” välj observationstabell så dyker det upp. Där är det bara till att klicka på den lilla bildikonen till höger så dyker hans observation upp med bild och allt:)
Blev visst lite mer komplicerat än jag trodde det skulle bli;)
Kollade med Maj-Lis Pettersson på SLU och fick följande svar:
“Det är puparium av Aleurochiton aceris (lönnmjöllus). Carl-Axel Gertsson
i Lund har varit mig behjälplig vid artbestämningen”.
Inte ens Maj-Lis som är mångårig växtskyddsexpert på SLU kund artbestämma den utan tog hjälp. Att Naturhistoriska inte kunde är alltså inte så konstigt även om de borde ha sett att det var en mjöllus och inte en sköldlus. Många lever i tron att en biolog kan svara på allt som rör biologi, nu är det ju så att naturen är så oerhört komplex och artrik att ingen kan ha full koll. Beräkningar visar att det kan finnas så mycket som 50 miljoner arter av insekter! Men som sagt de borde ha kommit till rätt familj åtminstone :).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.