Jag funderar på om detta kan vara skrovlig taggsvamp, Sarcodon scabrosus. Den växte i en granskog där jag tidigare hittat violgubbe, svart taggsvamp, svartfjällig musseron, olivspindling mfl kalkbarrskogsarter. Så miljön stämmer inte riktigt med vad som verka vara den normala för skrovlig taggsvamp. Alternativet är väl en vanlig fjällig taggsvamp S imbricatus. Vad tycker ni?
Jag vet inte hur långt bort närmaste tall stod, men det är tallbarr på bilden så troligen inte så långt bort. Smaken är mild (jag har aldrig smakat på fjällig taggsvamp får väl göra det). Motaggsvamp är väl möjlig även om jag aldrig sett den i sådan miljö tidigare. Stämmer i alla fall bättre än fjällig taggsvamp. Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.