0 586 visningar

11 svar

Sopp, vilken?

Mats Björkman

25 sep 2011 kl. 22:15

Hittade den här idag på en gräsmatta nära massa björkar. Har skurit bort större delen av foten, men den är c:a 5 cm tjock. Bilderna gör den inte rättvisa då den är ljusare i verkligheten, faktumet att jag använt blixt samt sköljt den under vatten för att se om den skulle klibba något (vilket den knappt gjorde) så den är mörkare på bilden än i verkligheten! Stammen är ljust gul/vit och inte svartstrimmig! Den smakar inte beskt, så gallsopp är det nog inte!?

0

Stefan hbg

25 sep 2011 kl. 22:25

Liknar en vanlig Kalle..

0

Mats Björkman

25 sep 2011 kl. 22:37

Nej, det är det inte - som jag skrev, bilden är mörkare än verkligheten, den här är mer gulbeige på hatten! En Kalle vet jag hur den ser ut, och den växer väl sällan på gräsmattor? =)

0

Helena

25 sep 2011 kl. 22:49

Har sett många kallar på gräsmattor! Ser ut sm en kalle tycker jag med…

0

Mats Björkman

25 sep 2011 kl. 23:04

OK, mina bilder blev tydligen helt värdelösa i det här sammanhanget ;-) - men här har ni tex en Karl-Johan http://3.bp.blogspot.com/-iwDg3tIVCFg/Tj7fxnXCGKI/AAAAAAAAByo/ekAVuM_chlY/s1600/karljohan.jpg - rätt klarbrun. Min ser mer ut såhär: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOvrHLO1uF5ZGRW6IhPXo8thckdI0rXx31kKEXT-u8KUWfv-ypMw - dvs, rätt beige, som en björksopp fast utan de svarta strimmorna!

0

cajsa

26 sep 2011 kl. 05:40

Den ljusa färgen kan bero på att det regnar så mycket.
om du ser på vanliga växter så blir bladen väldigt ljusgröna då det är övervattnade. Och det kan skilja sig i färg.

0

Jeanette P, Lulé

26 sep 2011 kl. 07:44

Så här har en av mina kallar sett ut. Denna är tagen för något år sedan.
Men är du osäker så smaka en liten bit från den, du känner ganska fort om den har en nötig smak eller ej (Den luktar även lite nötig)

0

Franco Matli

26 sep 2011 kl. 08:37

Okså om bilden är dålig, tror att det är en finluden stensopp = Boletus reticulatus om det finns en ek i närheten.Under björk hittar man ibland ljusare kallar.

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2011 kl. 09:39

Att KJ.skiljer sig mycket i färgen är inget ovanligt och vad de växer med för träd verkar ibland inte ha någon betydelse. Dess tre är hittade intill varandra, i närheten växer tall, ek, bok och björk.

0

Gös Jonas

26 sep 2011 kl. 16:32

Tycker det enklaste med Kallar är att lukta på dem, ett litet snitt sen kan man inte göra fel. Lukten oavsett tallkalle eller annan är unik och ingen annan sopp luktar så.

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 16:57

utan tvekan en stensopp

om det är en “björk-kalle” eller en finluden stensopp är ju nästan omöjligt att avgöra från den bilden

men du kan äta den med gott samvete om den inte är full av larver förstås

grattis till fyndet i alla fall

0

svamptant

26 sep 2011 kl. 17:04

Helt klart någon stensopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone