0 778 visningar

8 svar

Vad är det här?

Dennis

26 sep 2011 kl. 10:53

Hittade några konstiga svampar, men vet inte vad det är.Är den ätlig eller giftig?

svamp

0

Bissa Östergötland

26 sep 2011 kl. 11:11

Det där är väl vårtig röksvamp?

0

Bissa Östergötland

26 sep 2011 kl. 11:11

De är matsvamp så länge de är helvita rakt igenom.

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 12:11

javisst röksvampar är ätliga så länge de är helt igenom vita sedan gulnar de och så småningom blir innehållet brunt och sen pulvriseras det så att det “ryker” om man rör dem så att de går sönder

inget konstigt men de kanske är mer eller mindre vanliga i olika trakter

0

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2011 kl. 12:30

tycker de är fantastiskt goda:)

Två förslag:

ta de allra minsta till att helsteka i en stekpanna gniden med vitlök, i hälften olja hälften smör tills de blir gyllenbruna, tillsätt hackad persilja/timjan/rosmarin eller annan ört du gillar…ät direkt :)

De lite större (men fortf hårda & vita) stek i smör/olja, slå på en skvätt vitt vin, vitlök, persilja låt dra in i svampen…slå på grädde och låt det reda sig lite…servera med brytbröd :)

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 12:34

stort tack för tipsen - jag har inte ätit den på länge och nu har jag kurs där deltagarna ofta frågar hur röksvamp ska tillagas

lånar dina förslag då...

0

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2011 kl. 12:37

de lite större blir bäst om de delas i två bitar :) faktiskt den enda svamp min “plockasvamptokiga sexåring” äter…

0

svamptant

26 sep 2011 kl. 16:22

Jag blir så glad när det dyker upp receptförslag. Jag har atit röksvamp, men alltid haft dem i svampblandningar. Nu ska jag prova helsteka enligt föreslaget recept. Kul!

0

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2011 kl. 17:18

glömde..salt & peppar och till den senare gärna svartpeppar :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone