0 344 visningar

14 svar

svampkurs söndag 110925

Bo E

26 sep 2011 kl. 12:56

här kommer några frågor från söndagens utfärd

gott om trattkantareller och vår nytillkomne deltagare överraskade oss med att hitta stora fina kantareller och svart trumpetsvamp alldeles i början av promenaden…och trattkantareller fanns det hela tiden…

några riskor som oxå dök upp hela tiden var denna lilla mörtka riska
serie 1 bild 1-3
växte med gran i grandominerad blandskog

men granriska verkar inte stämma

några bättre förslag
?

foto: Bo E-son

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 12:58

samma riska i serie 2 1-2

0

söndag 110925 serie 3

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:01

bild 1-3

en ljusare riska som inte heller stämmer med vad jag sökt på databasen

skogsriska eller finns bättre namn på denna?

0

söndag 110925 serie 4

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:07

bild 1-3

en långfotad vaxskivling

växte i mossig grandominerad blandskog där vi bl a hittade sotbrun vaxskivling, lite olika riskor och mängder av trattkantareller

olivvaxskivling var mitt förslag

vad tror ni
?

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:11

serie 5
bild 1-3

en mörk fjällig skivling

samma skogsområde fast med mer inslag av gammal björk och i sluttning mot något sankare terräng

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:18

serie 5

bild 1-2

vill pigga upp er med en glad bagge bland trattkantarellerna

0

söndag 110925 serie 6

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:21

serie 6

bild 1-2

ticka på granrötter

mycket fast, hård konsistens - fyllig behaglig svamparom, ganska vätskefylld

absolut ingen matsvamp men vad ska vi kalla den?

0

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2011 kl. 13:21

vad är det där för bagge? de invaderar min skog just nu, såg säkert över 50 st på 100 m2 i helgen…har aldrig tidgare reagerat på dem…de är vackra!

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:24

jag tror det är dödgrävare eller dyngbagge - så kallade vi dem i alla fall när jag var barn

kan finnas nån här som har ett mer korrekt namn på den
???

0

söndag 110925 serie 7

Bo E

26 sep 2011 kl. 13:45

serie 7
föresställer troligen stor grynskivling

det fanns andra grynskivlingar oxå, mycket mindre spensligare och gula

denna var intressant föer att den var så tydligt vitsporig

det kan kanske för nytillkomna kursdeltagare förefalla underligt att man talar om sporfärger på svamp som man inte tagit prov på, men denna var ju så tydligt avsporad i mossan där den växte på en övermossad stubbe

0

skalbaggen är en ...

Bissa Östergötland

26 sep 2011 kl. 23:57

tordyvel :)

0

skalbaggen är en ...

Tony S

27 sep 2011 kl. 00:35

serie 1-2. Kamferriska
3. Kanske mörk kokosriska, Lactarius mammosus.
4. Svårt att se fotens färg, men tror också på olivvaxing.

0

skalbaggen är en ...

Bo E

27 sep 2011 kl. 12:42

tack Tony!

visst kan det vara kokosriska - vi hittade andra riskor strax efter denna som def. hade tydlig kokosdoft - antingen var denna lite urvattnad eller så är mitt luktsinne inte på topp i dagarna p g a en smygande förkylning

kamferriska var en ny art för mig

ska kolla upp den

och baggen är säkert en “hyvel”... de minns jag oxå från barndomen men trodde de var lite större ....men det är väl jag som vuxit en del…he he

0

Bo E

27 sep 2011 kl. 13:28

inga idéer om den mörka luringen i serie 5

?

0

Fredrik S.

27 sep 2011 kl. 23:40

Jag var tvungen att lära mig kamferriskan/curryriskan (i serie 1 och 2) innan jag kunde bli riktigt säker på pepparriskan - hittar dem ofta nära varandra. Ätit den har jag inte gjort, men jag tycker den luktar gott. Tycker fortfarande att vissa exemplar kan påminna om pepparriska vid en hastig blick från ovansidan, och lite beroende på hur blött det är. Men visst är det ganska stor skillnad ändå. Den är så mycket mörkare undertill, och överhuvudtaget mer åt rödorange, t.ex.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone