här kommer några frågor från söndagens utfärd
gott om trattkantareller och vår nytillkomne deltagare överraskade oss med att hitta stora fina kantareller och svart trumpetsvamp alldeles i början av promenaden…och trattkantareller fanns det hela tiden…
några riskor som oxå dök upp hela tiden var denna lilla mörtka riska
serie 1 bild 1-3
växte med gran i grandominerad blandskog
men granriska verkar inte stämma
några bättre förslag
?
foto: Bo E-son
serie 7
föresställer troligen stor grynskivling
det fanns andra grynskivlingar oxå, mycket mindre spensligare och gula
denna var intressant föer att den var så tydligt vitsporig
det kan kanske för nytillkomna kursdeltagare förefalla underligt att man talar om sporfärger på svamp som man inte tagit prov på, men denna var ju så tydligt avsporad i mossan där den växte på en övermossad stubbe
foto: Bo E-son
tack Tony!
visst kan det vara kokosriska - vi hittade andra riskor strax efter denna som def. hade tydlig kokosdoft - antingen var denna lite urvattnad eller så är mitt luktsinne inte på topp i dagarna p g a en smygande förkylning
kamferriska var en ny art för mig
ska kolla upp den
och baggen är säkert en “hyvel”... de minns jag oxå från barndomen men trodde de var lite större ....men det är väl jag som vuxit en del…he he
Jag var tvungen att lära mig kamferriskan/curryriskan (i serie 1 och 2) innan jag kunde bli riktigt säker på pepparriskan - hittar dem ofta nära varandra. Ätit den har jag inte gjort, men jag tycker den luktar gott. Tycker fortfarande att vissa exemplar kan påminna om pepparriska vid en hastig blick från ovansidan, och lite beroende på hur blött det är. Men visst är det ganska stor skillnad ändå. Den är så mycket mörkare undertill, och överhuvudtaget mer åt rödorange, t.ex.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.