Hej! Plockade för första gången i livet en större mängd trattkantareller igår, vilken lycka! Inte lika roligt efter fyra timmars rensande…
Hur noggrann måste man egentligen vara? Har hört att:
1. man måste borsta bort precis allt och dela dem samt skrapa ur foten för att få bort larver
2. det räcker att borsta bort det värsta och sprida ut de, resten trillar bort när de är torra.
Jag hittade mycket riktigt larver i en av svamparna och var då glad att jag rensat så noga, samtidigt tänker jag att de där förbaskade larverna måste ju dö antingen vid torkningen eller vid tillagningen? Inte står alla människor och delar på svampens fot - i så fall måste jag plockat alldeles för små svampar…
Tacksam för svar innan jag ger mig ut i skogen nästa gång!
Kapar av nedersta delen av foten redan i skogen så svamparna inte ska smutsas ned.
Det enda som följer med hem förutom svampen kan vara någon snigel som sugit sig fast och lite snigelbajs.
Om jag hittat stora mängder så slänger jag snigelbajssvamparna tillbaka i skogen. Känner jag mig snål så petar jag bort det.
Delar på de största svamparna.
Det som är noga är ju att man verkligen har tittat på varje svamp så att ingen fuling har lurat sig med.
Håller med Lill, kolla noga så ingen giftsvamp hängt med (alltså kolla noga under svamphatten att det är åsar och inte skivor. Efter 15 års svampplockning får jag fortfarande varje år med mig ensaka spindelskivlingar. Vore jag mer noggrann i skogen skulle det säkert gå att slippa få dem i korgen, men ett sånt här galet svampår plockar jag Trattisarna i buketter, skär av fötterna medan jag håller kvar bukettgreppet och så åker de direkt i korgen. Förmodligen har det då växt med en “fuling” inne i svampklungan.
Jag har aldrig sett en larv i en Trattkantarell, men jag delar alltid de större svamparna och de som har “hål” på hattens ovansida. Ibland finns det lite sk.a. skogsskräp där som går lätt att peta bort med pensel eller knivudden.
Jag är lite fånig när det gäller larver, kan inte för mitt liv tänka mig att stoppa sånt i munnen vare sig det är dött eller levande, så Trattisar har alltid varit min favorit att rensa eftersom jag upplevt dem vara larvfria. Nu kommer jag att leta mer noggrant efter larver i Trattkantarellerna efter din larv-rapport :)
Jag synar, pillar och delar ALLTID alla trattisar och trumpeter- oavsett storlek. Spelar ingen roll när jag plockat så hittar jag sniglar, fina vita ägg, björkfrö, barr, kvalster eller nåt annat jox i foten som jag inte vill stoppa i munnen. Dessutom kan jag med gott samvete ge bort eller sälja när jag vet att allt verkligen är synat, rent och riskfritt. Jag har själv fått torkade trattisar i present som jag bara kastat för att kvalitén varit tveksam.
Jag må vara rätt ny på detta, men jag ställde samma fråga för några veckor sen, att är det verkligen sant att alla gör som jag, dvs borstar och synar och delar varenda svamp?! Har ju läst o hört att man ska det… Men som Irene då skrev, hur kul är det att äta barr tex?! Jag fortsätter glatt dela varenda svamp och hittar vid varje rensning sniglar, ägg och nån larv lite då och då. Plus att jag torkar svamp o ger bort i vackra burkar, och då känns det tryggt att veta att jag rensat så noga! Och, jag må vara knäpp, men det gör mig ingenting att ägna söndagkvällar (å måndagkvällar…) åt att rensa, jag är så lycklig i skogen när jag plockar allihopa!! :)
Brukar också rensa trattkantareller ganska noggrannt. Jag skär åtminstone igenom samtliga, även mindre exemplar, de som innehåller ägg brukar ibland ha något buktande/deformerad fot i min erfarenhet. Larver och sniglar hittar jag mer sällan. Borstandet på utsidan är jag inte alltid lika noga med.
Är det förresten någon som vet vad det är för kryp som brukar sitta på trattkantareller, de nästan mikroskopiskt små, svarta, som man knappt ser är kryp förrän man tittar ordentligt och ser att de rör på sig?
Vanliga kantareller är minst lika goda, tycker jag. Trattkantarellerna är lite jobbigare att rensa helt enkelt, på grund av håligheten i foten och den mörkare färgen som gör kryp svårare att upptäcka.
Jag vet inte vad de små krypen heter, men jag vet vad du menar. Jag brukar blåsa bort dom under slutrensningen hemma och dom verkar inte bry sig om svamparna när de ligger på tork (iofs kan det bero på att dom blåser bort pga kupévärmaren som står på av och till. Ha, ha!) “Krypen” brukar förresten bara finnas på försäsongen. Nu när det varit några frostnätter brukar dom vara borta.
Delar alltid alla trattisar. På så sätt ser jag att det inte är något skumt som gömmer sig i dem (händer sällan) Vid ett par tillfällen har jag hittat en giftsvamp i korgen. Därför är det bra att gå igenom varje svamp. Visst tar det litet extra tid, men det är det väl värt.
Kollar alltid varje svamp ordentligt vid både skogsrensningen och finrensningen. I skogen kan det hända att det är lättare att plocka upp ett helt knippe än att ta dom en och en men efter att foten skurits bort vänder jag på svamparna och kollar så ingen fuling eller dålig svamp följer med ner. Borstar även bort eventuella insekter, barr-löv, mm i skogen och hemma delar jag sen på alla trattkantareller.
Hittills har ännu inga oönskade svampar följt med men visst hittar jag en hel del insekter och ägg när svampen delas här hemma.
Kollar varje svamp hemma en och en, så inget annat kommit med. Spindelskivlingar växer ofta intill och också ametistskivling och slemmurkling.
Små skalbaggar kommer med hem ibland men mest spindlar och en gång en tusenfoting.
Jag klipper av foten och tar bara hatten. Har fått för mig att fötterna blir sega. Stämmer det?
Jag delar inte(!) alltid mina trattisar! För om jag ger bort svamp så vill jag ge bort något som det syns vad det är och att det är fräscht och helt, inte små smul och söndriga svampar. Vill de dela dem sen är det upp till dem.
Men jag kollar varje svamp och grov och mellan rensar alltid direkt vid plocket. Hemma finrensar jag och delar på stora svampar och de jag tycker behövs delas på.
Nej, Draken, de är inte fästingar.
På tal om fästingar har jag i genomsnitt upptäckt två fästingar krypande på händer eller ärmar varje dag jag varit i skogen i höst. Bra att kolla sig ganska noga, åtminstone om man bor i områden med mycket fästingar. Jag bor i Sörmland, det är ganska mycket av dem här.
Detta gäller inte trattkantareller. Trots att det är trattkantareller jag plockat och rensat i helgen. Det blev 50 g igår och 250 g idag. Stort sjå att rensa dessa, Men vad är det för svamp som inte är trattkantarell på denna bild?
Jag menar dem med vitaktigare litet tunnare fot. Vad är den ensamma svampen?
Slängde den för säkerhets skull.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.