har læst att grå kantarell inte bør plockas då den ær sællsynt. ær den fredad ? skall man inte plocka den før utrotningsrisk eller før att kryssmykologer skall få møjlighet att se den ?
plockade sjælv några liter i helhen tillsammans med ca 40 kg svart trumpetsvamp.
Jag har själv plockat grå kantarell av misstag när det växte grupper tillsammans med svart trumpetsvamp och de är ju svåra att skilja ovanifrån. Provsmakade några och de smakade som de ser ut, en blandning mellan svart trumpet och trattkantarell. Nu undviker jag att plocka dem och är mer uppmärksam eftersom det finns såna otroliga mängder av både svart trumpet och trattkantarell. Grå kantarell är så vitt jag kan se inte rödlistad så den verkar inte hotad men jag ser ingen anledning att plocka den i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.