0 428 visningar

5 svar

plocka grå kantarell ?

den danske svampe

26 sep 2011 kl. 14:55

har læst att grå kantarell inte bør plockas då den ær sællsynt. ær den fredad ? skall man inte plocka den før utrotningsrisk eller før att kryssmykologer skall få møjlighet att se den ?

plockade sjælv några liter i helhen tillsammans med ca 40 kg svart trumpetsvamp.

0

Stefan hbg

26 sep 2011 kl. 17:56

40kg svart trumpet!? Är det inte rätt mycke…för en helg :)

0

den danske svampe

26 sep 2011 kl. 20:53

inte speciellt mycket med 40 kg på 2 dagar om man ær 2 och bor i ett land dær svampkunskapen ikke er på samme nivå som i sverige…......ss

0

den danske svampe

27 sep 2011 kl. 07:53

någon som vill svara på detta eller som också finner grå kantarell ?????

0

Superjonet

27 sep 2011 kl. 14:38

Jag har själv plockat grå kantarell av misstag när det växte grupper tillsammans med svart trumpetsvamp och de är ju svåra att skilja ovanifrån. Provsmakade några och de smakade som de ser ut, en blandning mellan svart trumpet och trattkantarell. Nu undviker jag att plocka dem och är mer uppmärksam eftersom det finns såna otroliga mängder av både svart trumpet och trattkantarell. Grå kantarell är så vitt jag kan se inte rödlistad så den verkar inte hotad men jag ser ingen anledning att plocka den i alla fall.

0

den danske svampe

27 sep 2011 kl. 21:43

takk superjonet !

tror jag plockar den då den er megaflodt og lidt fastare i konsistensen æn tratt kantarell. plus att den ser meget læcker ud og smager meget godt !

intressantatt finna den efter 45 år i svampskogen…..ss

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone