0 400 visningar

7 svar

Rökslöjskivling?

Fredrik S.

26 sep 2011 kl. 16:26

De här hittade jag intill ett gäng trattkantareller. Ganska unga exemplar än så länge? Jag har tänkt gå tillbaka till platsen senare för att se hur de utvecklar sig, men är det någon som tycker sig kunna se om det är rökslöjskivling eller svavelgul slöjskivling redan i det här skedet? Tyvärr var jag inte särskilt uppmärksam på vad för träd de växte på, det kan ha varit gran, det kan också ha varit ek (tycker inte det syns bra på någon av mina bilder).

Rökslöjskivling?

0

Bo E

26 sep 2011 kl. 16:53

du skiljer dem bäst genom ett smakprov

igår hittade vi ett bestånd svavelgula rackare som brett ut sig både på björk- och granrötter (eller så hade björken sina rötter runt granar oxå...(?)och de var otäckt bittra)

smakar den gott (gröna ärter brukar rökslöjskivlingen liknas vid) så tycker jag inte du ska vänta för länge att skörda dem

all svamp är godast ung och fräsch

0

svamptant

26 sep 2011 kl. 17:09

Jag håller med Bo, smaka så vet du. Om du sedan hittar ett lite mer utvuxet exemplar och tittar under hatten, så bör du på Rökslöjskivling se gråfärgade skivor (de unga har ljusa) samt på en del även grå slöja på övre delen av foten.

0

K

26 sep 2011 kl. 20:41

Det ser ut som rökslöjing, Hypholoma capnoides.

Karl S.

0

Birgitta D

26 sep 2011 kl. 20:58

Tycker också det ser ut som rökslöj. Svavelgul har ett neonfärgat grönt fält på foten strax under hatten. De växer med löv medan röksklöj växer med barrträd men som saggt smaka.

0

Boman

27 sep 2011 kl. 12:20

om du inte känner smaken av gröna ärtor så smakar de in min mun som när man bitit sig i kinden, lätt blodsmak/järn.
God svamp fö.

0

Fredrik S.

27 sep 2011 kl. 23:20

Det verkar råda stor enighet om rökslöjskivling. Jag planerar gå tillbaka imorgon och titta vad som skett med dem, smaka och eventuellt plocka dem. Det blir nog intressant! Ska även försöka se efter ordentligt om det är en gran eller ek de växer på - kanske inte är helt det lättaste om rötterna “snott ihop sig” (eller vad man ska säga) som i ditt fall, Bo.

0

Fredrik S.

27 sep 2011 kl. 23:28

Hur pass vanligt - eller ovanligt - är det förresten att rökslöjskivlingar förekommer även på lövträd?

På mina bilder syns ju löv av ek liksom delar av gran. Jag minns att jag såg en ek i närheten, men kan som sagt inte avgöra om det är ek som skymtar på mina bilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone