0 540 visningar

26 svar

Svampradarögon

Maric // Arlanda

26 sep 2011 kl. 19:54

Slår aldrig fel. Så fort jag hittat ett ställe och sätter mig ner och plockar så går ögonen igång. Jag tittar knappt på det jag plockar utan sveper över om det finns mer i närheten.
Är det så för er med?

0

buffy

26 sep 2011 kl. 20:07

Ja.

0

Kristina Västerbotten

26 sep 2011 kl. 20:18

Oh ja!

0

Tony

26 sep 2011 kl. 20:24

ABSOLUT! Känner igen mig fullständigt.

0

AnnetteL, norr om Sthlm

26 sep 2011 kl. 21:49

liks här…lägger mig tom ned ibland för att “scanna” av :)

Förrestern Maric, ska vi plocka ihop ngn dag?

0

Svampradarnäsa

Asiankitten

26 sep 2011 kl. 22:25

Visst är det så! :) Vilket ibland resulterar i skärsår på tummen för man inte tittar vad man gör… Speciellt i trattissituationer. :)

Något som jag börjat nyttja mig av är näsan! Både kantareller, trattisar och blodriska brukar kunna snappas upp! :)

0

Birgitta Corbett

26 sep 2011 kl. 23:20

Gör likadant, och efter några timmar i skogen brukar jag få trattishallucinationer! Tycker liksom att jag ser ett hav av trattisar längre bort som oftast visar sig vara löv :)

0

Gina (västerort)

27 sep 2011 kl. 01:31

Jepp, lika här! Blir exakt likadant för de som jag tar med mig ut för att visa hur trattkantarellerna ser ut. Det bara “klickar” till och sen är man förlorad ;-).

0

svamptant

27 sep 2011 kl. 02:40

Ha, ha! Oj så sant!

0

Anette

Maric // Arlanda

27 sep 2011 kl. 06:28

Ja, gärna. När kan du?
Nu jobbar jag de 2 helgerna som kommer. Men är ledig i veckorna.

0

Anette

Annette L, norr om Sthlm

27 sep 2011 kl. 06:37

du kan maila mig på: annette.landin(snabela)nokia.com

0

Anette

Niklas, Falun

27 sep 2011 kl. 07:23

Så sant! Ibland reser jag mig och går runt och kollar hur mkt det finns innan jag sätter mig och fortsätter plocka.

0

Jeanette P, Lulé

27 sep 2011 kl. 09:18

Haha jo jag håller med er andra.. trodde det bara var jag som var så “tokig” =).
Det värsta är att de etsar sig fast på näthinnan, så det enda jag ser när jag sluter ögonen hemma, är dessa underbara små trattarna :P

0

Anette

Birgitta Corbett

27 sep 2011 kl. 10:06

Gud va jag skrattade gott nu! Senast i natt somnade jag med trattisar på näthinnan!

0

Anette

Siri

27 sep 2011 kl. 10:19

min man skojar med mig och säger att jag blivit svamp nojjig för när vi är ute och plockar så tittar jag efter allt i svamp väg och det jag inte vet tar jag hem och kollar upp nånstans detta har blivit som ett beroende, jag sa t.o.m. häromdan att jag skulle kunna hålla på med svamp hela dagarna märklig företeelse…

0

Anette

Viktoria

27 sep 2011 kl. 10:49

Jag har inte utvecklat några trattkantarellsögon ännu, däremot går jag ofta och stirrar in mot skogen eller ner i diken när jag går längs skogsvägar av andra orsaker än att ta mig till svampställen…

0

radar

zingo

27 sep 2011 kl. 20:07

Besatthet!
Ja det är rätt ord, svampmani är också ett fint ord eller intresse.
Begär kan man också säga eller behov.. tvångstankar eller entusiasm..
På tal om näsan så hittar den rödgultrumpet även om man inte ser dem..

0

radar

"JAS" Helsingborg

27 sep 2011 kl. 20:18

Idag gick radarn och ögon så att jag tappade balansen men det blev i alla fall 20 lit. svart trumpet:)
Det jäkliga är att radarn ALLTID är påkopplad så polarna och barnen kan nog tycka att det ibland är lite väl mycket svamp i huvudet på mig :)

0

radar

Maric // Arlanda

27 sep 2011 kl. 21:38

Glömde. Jag kan sitta som passagerare i bilen och bara stirra ut när man passerar landskap med skog.
Sambo märker på mig direkt och säger:
- Jahaja, där var radarn igång.
Och jag svarar givetvis:
-Mmm, det där verkar vara en bra skog, vore kul att prova.

0

radar

svamptant

28 sep 2011 kl. 04:46

Jag har samam problem som Maric. Såtillvida jag inte själv framför fordonet sitter jag och förlorar mig i svampvänliga skogspartier. Kul för mig, men mina medmänniskor tycker förmodligen/tydligen att jag borde vara mer uppmärksam på dem. Mamma, mamma, MAMMA!!!

0

radar

Madde Småland

28 sep 2011 kl. 09:53

Hahaha känner igen mig så väl! Folk i min omgivning börjar tröttna på min mani för svampar men ändå fortsätter de att fråga vad det är de själva hittat;)
Efter att ha hittat hit till SG så är radarn numera igång året runt. Behöver dock inte svepa med ögonen över närområdet när jag plockar, istället noterar jag alla ställen innan jag sätter mig ner. Mindre risk då att slinta med kniven;)
Har även stor hjälp av hunden som numera sätter sig vid svamparna och flyttar sig till nästa ställe då jag börjar plocka där hon först satt:)
Kan tillägga att den hunden är snabbtänkt! Hittade mandelriska i skogarna här hemma, satte mig och plockade, (plockar den åt andra då den inte föll mig i smaken) när jag sen reste mig upp så visade hunden vägen till fler mandelriskor! Hon har numera lärt sig att allt det jag plockar, det ska hon söka så även hennes radarnos går för fullt ute i skogen:)

0

Anette

Bettan

28 sep 2011 kl. 15:29

Kanske inte är fel på mig iaf?
Ser bara gula prickar (kantareller) på grönt underlag (mossa) när jag ska sova på kvällarna. Eller så är det fel på oss allihopa ;-)

0

Svamp näsa ögon och knivslintande

Asiankitten

28 sep 2011 kl. 17:40

Zingo. haha vad bra att nån mer luktar sig till svampen, ibland har jag fått för mig att jag inbillar mig! Men idag nosade jag upp blodriska :)

Madde. Klart bättre att kolla först så man får ha sina fingrar kvar… men ivrigheten tar oftast överhand ;)

Tyvärr brukar jag stirra in i skogen ibland även fast det är jag som kör… Det måste jag nog också sluta med… Men visst är det häääärligt! :D

0

Radar

Kristina Västerbotten

28 sep 2011 kl. 18:18

Visst händer även mig när jag kör bil att blicken dras till skogskanten och tanken att “där är en perfekt skog för…” flyger genom svamphjärnan…
Men jag försöker förtränga den där svamphjärnan när jag inte är i skogen ;-)

0

Malin

28 sep 2011 kl. 19:39

Jepp, stämmer precis, motsatsen till mindfulness kanske… Sniffar runt med näsan också för att känna stråk av fler godbitar. Men OJ vad kul det är…

0

radar

Malin

28 sep 2011 kl. 19:45

Grattis Madde!
Svamphund alltså - har du testat på tryffel?

0

radar

Madde Småland

29 sep 2011 kl. 09:36

Tack Malin:) Om jag förstått det rätt så växer tryffel bara på Öland och Gotland så det blir lite svårt här hemma.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone