0 403 visningar

5 svar

Sällsynta svampar

Birgitta Corbett

27 sep 2011 kl. 09:57

Ganska nära mig finns en miniskog. Runt denna byggs det mycket flitigt. Jag är så rädd att de ska äta upp skogen med sina byggen, bit för bit. Så nu undrar jag om det finns någon svamp eller växt jag kan leta efter så man kan K- märka denna oas? Är det de rödlistade arterna som gäller? Eller måste det vara något extremt sällsynt för att kunna påverka, eller kan jag inte göra annat än att hålla tummarna? Skogen är
blandskog.

0

Annette L, norr om Sthlm

27 sep 2011 kl. 11:45

jag har precis samma fråga, min skog är blandskog, gammal havsbotten - berg, tallhed, ekbackar, hasselsnår…kan jag hitta hjorttryffel här kanske och hur letar jag?! Jag vill ha min skog kvar!

0

klas jaederfeldt

27 sep 2011 kl. 12:02

ni får väl ta kontakt med er närmaste skogsstyrelse och be dem sända ut en nyckelbiotopsinventerare om ni tror att skogen har naturvärden

0

Klas

Annette L, norr om Sthlm

27 sep 2011 kl. 12:05

gällande Hjorttryffel…vad skall jag söka efter för att möjligt finna en? samt tack för tipset!

0

Klas

klas jaederfeldt

27 sep 2011 kl. 15:56

anette. hjortsvampar brukar jag mest se på vårarna i skogsplöjd mark när jag letar murklor, i annat fall så får du leta upp t.ex, Smal svampklubba och följa svampens gula mycel till hjorttryffeln :-) men det är nog ruskigt svårt att göra så

0

Klas

klas jaederfeldt

27 sep 2011 kl. 15:58

jet att sådan som inventerar olika tryffelarter i bla,hasseldungar använder en liten handkratta att skrapa med , svamparna finn ungefär 2 cm under jordytan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone