0 1300 visningar

13 svar

Svartnande kantarell

Kristina Andersson

27 sep 2011 kl. 11:16

Tror att jag plockat svartnande kantarell. Ca 1/2 liter. Vad gör jag med dem?

0

klas jaederfeldt

27 sep 2011 kl. 12:04

troligen ofarliga så du kan väl äta upp dem

0

Kristina Andersson

27 sep 2011 kl. 14:22

TROLIGEN!!!???

0

Mattias Andersson

27 sep 2011 kl. 14:56

Och du TROR att du plockat 1/2 liter svartnande kantarell. Vad får dig att tro det?

0

Kristina

Annette L, norr om Sthlm

27 sep 2011 kl. 15:17

ta en bild på dem och lägg ut, det är svårt att säga vad du ska göra med en svamp som du inte vet säkert vad det är :)

0

Kristina

klas jaederfeldt

27 sep 2011 kl. 15:49

den är iallafall inte känd som någon giftsvamp

0

Mattias Andersson

27 sep 2011 kl. 15:55

Jag håller med Klas. Svartnande kantarell har bara rapporterats ett 60-tal gånger i hela Sverige, och om det överhuvudtaget är någon som har ätit den är underlaget så litet att man knappast kan säga om den är ätlig eller giftig. Att den troligen är ätlig baseras snarast på att den är släkt med övriga ätliga kantarellarter.

0

Kristina Andersson

27 sep 2011 kl. 21:14

Tack alla som svarat! Jag hittade dessa svampar i en backe där det växer svart trumpetsvamp. Dom ser fina ut. Liknar trattkantareller men är silvergrå -gula. Kollade här på svampguiden och dom liknar svartnande kantareller. Man kan ju aldrig vara säker. Torkar dom och ska försöka hitta någon svamputställning och fråga.

0

Kapten Hammock

27 sep 2011 kl. 21:29

Kan det inte vara kruskantarell? De brukar trivas ihop med svart trumpet.

0

Mattias Andersson

27 sep 2011 kl. 22:06

Det låter inte omöjligt. Har också sett den i år, fem år sen sist. Mina växer också med svart trumpet.

0

Annette L, norr om Sthlm

28 sep 2011 kl. 06:49

det dräller av kruskantareller i år, men svartnande och krus är inte direkt lika, eller?! har iofs bara sett en enda svartnande i hela mitt liv…

0

Mattias Andersson

28 sep 2011 kl. 07:38

Förtydligande. Här en bild på mina svartnande kantareller som växte tillsammans med svart trumpet och kruskantarell.

0

Kristina

5 okt 2011 kl. 23:29

Dot var nog inte svartnande kantarell jag plockade. Stämmer inte med bilderna, Har nu torkat dom och dom har inte blivit mörkare. Är gulgrå nu. En del exemplar var liksom lite fjälliga på hatten innan torkningen.

0

buffy

6 okt 2011 kl. 07:51

Vi åt några i höstas. Blev ej sjuka. Vid googling hittade jag t ex “Es un comestible un tanto mediocre”
http://www.fungipedia.es/clasificacion-orden/197-cantharellus-melanoxeros.html

“Geniessbarkeit exzellenter Speisepilz”
http://www.pilzlexikon.eu/schwaerzender-pfifferling.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone