0 1355 visningar

9 svar

Kantareller med rosa ton

Marie

27 sep 2011 kl. 11:37

Vid rensning av kantareller uppmärksammade jag att en del av min skörd hade en mera laxrosa ton på undersidan. Inget annat skiljde dem å än färgen under. Vad beror detta på? (Jag är 100 % säker på att det verkligen är kantareller.)

0

Boman

27 sep 2011 kl. 12:03

En variant på kantarell bara? De finns rosa, orange och vita kantareller. Sök på just rosa kantarell i rutan så får du upp trådar om det.

0

Marie

27 sep 2011 kl. 12:17

Tack igen. Ni erfarna tar mycket väl hand om oss lite förvirrade amatörer!

0

H

27 sep 2011 kl. 21:23

Lita aldrig på experter som säger att det bara är en färgvariant, det är det första de hugger till med när de inte vet bättre!
Torka in den och sänd den till någon professionell mykolog. Sekvensering skulle ge svaret på om det är en variant eller något helt nytt!

0

Boman

27 sep 2011 kl. 22:23

Om du H menar mig med expert så tackar jag o bugar. grejen är att det finns otaliga varianter på kantareller i olika nyanser.Jag kan inget om dem, men kan hänvisa till att det skrivits mycket om det i tidigare trådar. Först kollar man där, sen kan det vara dags att vända sig till någon som kan utreda saken vidare.De som har en blå stjärna vid sitt namn är experterna här.Även om jag och många andra också kan mkt.

0

Elisabeth Jansson

27 sep 2011 kl. 22:34

Om de har stått fuktigt ett tag kan de få rosa färgton har jag märkt!
Eller om de har stått tätt mot underlaget så att det inte kommit åt luft! (särskilt mossa)

0

H

klas jaederfeldt

28 sep 2011 kl. 00:58

jasså säger du det

0

H

28 sep 2011 kl. 09:50

Boman, det var inte dig jag avsåg utan snarare de som kategoriskt och slaviskt följer befintlig svamplitteratur och som trångsynt hävdar att står det inte i litteraturen så finns det inte.

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2011 kl. 12:52

Hej H! Var har du haft oturen att träffa på dessa trångsynta experter? Visserligen har mykologer ett ryckte om sig att vara lite vresiga men det är oxå en gammal myt, hoppas jag ;)

0

buffy

28 sep 2011 kl. 13:13

Jag tycker mer det är icke-experter som försöker förringa ens fynd genom att hävda att man har sett fel t ex.

Vi har hittat orange kantarell på 4 ställen i NV Skåne och det är inte lönt att lägga ut bilder på fynden här på SG, genast kommer nån självutnämnd besserwisser och dissar en. Man kan skicka in exemplar till Botan i Lund istället. De är inte lika grättna där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone