0 376 visningar

9 svar

Rimskivling tro?

Sara S

27 sep 2011 kl. 14:57

Hej!
Jag är ny svampplockare och vill lära mig fler arter än kantarell! Idag har jag plockat vad jag tror är rimskivling, men då jag är ny vore det trevligt med ett utlåtande från er mer kunniga svampmänniskor.
Svampen är plockad i Stockholm/Huddinge.

Tack!

rimskivling - artbestämning?

0

Sara S

27 sep 2011 kl. 15:14

Hej igen, jag kan förtydliga att svampen i mitten är pudrad, även om det inte ser ut så, men den är inte alls lika pudrad som de andra två. Den hittades för sig själv på ett lite “torrare” ställe än de andra två, som stod precis bredvid varandra, men alla tre svamparna är plockade inom 30 meter från varandra.

0

siv n

27 sep 2011 kl. 15:14

Hej Sara visst är det rimskivling
siv n

0

Olof

27 sep 2011 kl. 16:42

Är den god att äta?

0

Bo E

27 sep 2011 kl. 17:21

rimskivling är en god matsvamp

fast i torrt o såpass utvuxet skick som de på bilden skulle jag först dela den för att kolla larvangrepp och därefter möjligen ta reda på några ev. fräscha bitar - men som ren artbestämning tycker jag att det ser ut som typiska rimskivlingar

0

Draken

27 sep 2011 kl. 18:12

Det ser ut som en gammal rimskivling, jag tar de små om det inte är mask i dem, jättegod.

0

Anne Jukkas

27 sep 2011 kl. 21:11

Det är en god matsvamp! Fast dom du har på bilden ser rätt gamla ut.
Sen kan jag inte låta bli att tala om att den svampen har bytt namn igen! Den heter numera Rimspindling.
Personligen tycker jag att den borde fått behålla det förra namnet. Men man har ju ingen talan.

0

Kapten Hammock

27 sep 2011 kl. 21:33

I Artportalen och Dyntaxa heter den fortfarande rimskivling.

0

Rimskivling/spindling

Anne Jukkas

27 sep 2011 kl. 22:07

Du har helt rätt Hammock! Den går fortfarande under namnet Rimskivling i Artportalen, Dyntaxa och även här i databasen, vilket jag tycker är bra.
Det jag närmast ville uppmärksamma är att på forumet används olika namn på denna svamp. Så att även de nya på forumet förstår att det rör sig om samma svamp oavsett om det står Rynkad tofsskivling, Rimskivling eller Rimspindling.

0

Rimskivling/spindling

Sara S

28 sep 2011 kl. 14:38

Hej alla och tusen tack för era svar! :-D

Jag har aldrig plockat rimskivling/spindling förut men ätit det en gång och tänkte att det var dags att prova att plocka själv. Visste inte riktigt ålder på de exemplar jag tog men ni hade alldeles rätt att de var gamla och angripna så det blev inte mycket kvar, men nu är jag mer säker på hur de ser ut och nästa år (eller om jag hittar några yngre exemplar i år?) skall jag plocka och tillreda!

Ha det gott,

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone