Hej!
Jag är ny svampplockare och vill lära mig fler arter än kantarell! Idag har jag plockat vad jag tror är rimskivling, men då jag är ny vore det trevligt med ett utlåtande från er mer kunniga svampmänniskor.
Svampen är plockad i Stockholm/Huddinge.
Tack!
rimskivling - artbestämning?
Hej igen, jag kan förtydliga att svampen i mitten är pudrad, även om det inte ser ut så, men den är inte alls lika pudrad som de andra två. Den hittades för sig själv på ett lite “torrare” ställe än de andra två, som stod precis bredvid varandra, men alla tre svamparna är plockade inom 30 meter från varandra.
rimskivling är en god matsvamp
fast i torrt o såpass utvuxet skick som de på bilden skulle jag först dela den för att kolla larvangrepp och därefter möjligen ta reda på några ev. fräscha bitar - men som ren artbestämning tycker jag att det ser ut som typiska rimskivlingar
Det är en god matsvamp! Fast dom du har på bilden ser rätt gamla ut.
Sen kan jag inte låta bli att tala om att den svampen har bytt namn igen! Den heter numera Rimspindling.
Personligen tycker jag att den borde fått behålla det förra namnet. Men man har ju ingen talan.
Du har helt rätt Hammock! Den går fortfarande under namnet Rimskivling i Artportalen, Dyntaxa och även här i databasen, vilket jag tycker är bra.
Det jag närmast ville uppmärksamma är att på forumet används olika namn på denna svamp. Så att även de nya på forumet förstår att det rör sig om samma svamp oavsett om det står Rynkad tofsskivling, Rimskivling eller Rimspindling.
Hej alla och tusen tack för era svar! :-D
Jag har aldrig plockat rimskivling/spindling förut men ätit det en gång och tänkte att det var dags att prova att plocka själv. Visste inte riktigt ålder på de exemplar jag tog men ni hade alldeles rätt att de var gamla och angripna så det blev inte mycket kvar, men nu är jag mer säker på hur de ser ut och nästa år (eller om jag hittar några yngre exemplar i år?) skall jag plocka och tillreda!
Ha det gott,
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.