Ingen av arterna verkar vara vanlig i Gästrikland, av blodsopp finns en herbarieuppgift, av eldsopp ingen (men i Uppland) - men det säger inte allt. De flesta fynd blir varken rapporterade eller inskickade.
Eldsoppen bildar mykorrhiza med bl.a. ek på kalkrik mark, det är vad den kräver.
För att en klimatförändring ska öka utbredningen av eldsopp, måste ekarna först etablera sig längre norrut, och dessutom hinna växa upp. Ekarna i Gysinge, hur gamla är dom?
Blodsoppen förekommer både i ädellövskog och i rikare barrskog.
Den verkar ha ett bra år med tanke på hur många som har hittat den.
Jag tror mest på att den varma sommaren har gynnat sopparna, både karljohan och andra.
Hittade ca 20 fina blodsoppar igår utanför Helsingborg, på ett ställe där jag förra hösten hittade 2 st. De exemplar som inte var fina var antingen söndersparkade eller förvuxna och snyltingangripna.
De första blodsopparna för i år hittade jag (anmärkningsvärt?) tidigt, redan 30/6, vid Snogeholmssjön (utanför Sjöbo). De var mkt vackra men tyvärr allodeles maskätna inuti.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.