Har löänge funderat på varför ingen mobiltelefon leverantör kan skapa en GPS funktion i Mobilen- det vore superpraktiskt- när man som jag “irrat” in i skogen rejält- även nya skogar och sedan har ytterst vag uppfattning om i vilken riktning man skall tillbaka till bilen- kompass i all ära men den visar ju bara riktning vilket i princip innebär att även om du ställt in den så kan d juu redan passerast t ex platsen där du ställt bilen och vara på väg åt norr fortfarande så att säga…
Borde vara himla bra grej att kunna sälja så mycket svamp, bärplockare och fritisfiskare, jägare som detta landet har( och så stora skogar)
alt en elektronisk sändare som man sätter i bilen och som man via mobilen sen kan “spåra” så man ser år vilket håll den är
Jag har en GPSpuck till min mobil fungerar allderles utmärkt i skogen.
Den går på blåtand, hela eniro & kan spara plattser i favoriter.
Jag brukar bl.a slå in plattsen där bilen står, utifall jag går bort mig så blir jag navigerad tillbaka till bilen. TRYGGT!
Gå in på https://lifedesigngroup.org/
& klicka på LDG Connect så hittar du all information.
barbro@ldg.se
Hej!
GPS är jättebra och ju färre prylar att släpa med på svampturen desto bättre. MEN det finns en risk med att förlita sig på tekniken. Vad gör Du om t.ex. batterierna tar slut när Du står mitt i vildmarken och solen gått i moln? Säkra alltså alltid upp med karta och kompass!
GPS :en är jättebra !
Om ni gör som jag oftast gör , går in i okända skogar och aldrig samma väg tillbaka. Då kan jag ta ut färdriktningen tillbaka till bilen när det är dags för hemgång.
Och det har jag lärt mig, ha laddade extrabatterier med mig.
Visserligen kan man om det är sol orientera sig efter den, men en mulen dag då ?
Jag är iallafall glad åt den tekniken !
Hej igen, ja visst kan det ses som fusk att ha en GPS & jag ser mig även om i skogen, men med åren så har mitt lokalsinne försämmrats & jag ser GPSn som en extra säkerhet & naturligtvis så har jag batterierna laddade när jag går ut i okännda skogar.
Men främst har jag den när jag kör bil. Hittar lätt adresser & telefonnummer i 22 länder. Även på Grand Canarias. Jag 62år tycker det är coolt.
Håller nog med Skogsmullen mfl, lite fusk är det allt, lite av tjusningen är ju att inte veta exakt facit när man äntrar skogen, lite av magin försvinner, liksom, , möjligen hade jag kanske sparat åtskilliga timmar av irrande med GPS-hjälp, men då hade jag inte känt till så många svampställen som jag gör idag, det är i irrandet man gör de största upptäckterna…
Jag har lite dåligt “när lokal sinne” om man får kalla det så.
Jag vet vart jag är i skogen och hittar alltid ut någorlunda rätt, men att hitta tillbaka till en specifik plats klarar jag inte så bra.
Då tycker jag att GPS:en kompletterar mig bra och ser det inte som fusk.
Tycker nog att de lite enklare modellerna funkar bäst i skogen, då de mer avancerade, inklusive telefoner, har som huvud uppgift att hitta adresser och jag har inte hittat en enda gatuskylt i skogen än så länge ;o)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.