Upptäckte just i Svampguiden-appen arten Blek Streckmusseron, som är väldigt lik de streckmusseroner jag brukar plocka och äta. Har alltid tyckt att mina exemplar går mer åt det olivfärgade hållet på hatten, och är allmänt mer gulgröna, än böckernas bilder på streckmusseronen, som är mer gråsvarta. Dessutom skall visst den bleka vara mer fibrig, vilket stämmer mycket bra med dem som jag plockar, som ofta är uppspruckna i fibrerna, både i hatten och foten. Är det Blek Streckmusseron jag brukar plocka? Har tyvärr inga bilder just nu.
Lustigt nog har jag och alla som smakat dem tyckt att de varit jättegoda, medan Svampguiden-appen kallar den oätlig. Noterar även att Pelle Holmberg inte tar upp den bleka som förväxlingsart till streckmusseronen.
Förresten: bilderna här på sajten är inte särskilt lika vare sig de i app-versionen eller mina exemplar. Dessutom har de olika latinska namn: Tricholoma guldenii (app) resp. T. luridum (sajt). Den enda av mina svampböcker som har med den (Bo Nyléns) kallar den T. luridum.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.