Jag bor i Östergötland och har haft en fantastisk höst,vad gäller blek kantarell,kantarell,trattkantarelloch blomkålssvamp! Men har hittat väldigt dåligt med en av mina favoriter,blek taggsvamp! Är det ett dåligt år eller har ni andra svampnördar andra erfarenheter? Hur ser det ut i övriga landet?
Samma här. Har hittat väldig lite av både blek och rödgul taggsvamp i år :-(. Konstigt hur det kan bli så. För ett par år sedan fanns det hur mycket som helst.
Relativt gott om kantareller men inte som i fjol. Färre trattkantareller än vanligt. Det som funnits allra mest av är strävsoppar. Mer smörsopp än vanligt också. Svampvärlden är förunderlig.
Håller med dig om tillgången på trattkantareller!Jag tror aldrig jag sett så mycket trattisar som i år!Jag som älskar att plocka svamp blir nästan uttråkad när man ser dom i stora mattor!Men men….Bara att fortsätta att plocka och torka!Man får väl ge bort som present och sälja!
Ja, förrådet av trattkantareller är fyllt men ändå fortsätter jag att plocka:) Behåller en del själv så vi har färsk svamp hemma, ger bort stora mängder till några äldre damer som inte själva kan plocka och säljer sen resten till en restaurang. Även om jag alltid lyxplockar blir det stora mängder som följer med hem efter varje skogspromenad:)
Bor mittemellan Sörmland/Uppland och igår plockade jag i Uppland. Där fanns det många häxringar av blek taggsvamp. Fler bleka än rödgula. Jag har även plockat större mängd rödgul trumpetsvamp än trattkantarell och så brukar det verkligen inte vara. Inget är som vanligt i år. Kom till Sörmland/Uppland och plocka, ta med dig släpvagn ;-). Eller så kanske jag kan skicka ett lass med tåg (Mjölby är väl en knutpunkt för tågen).
Där jag plockat nu senare i år har jag hittat både blek och rödgul taggsvamp men tidigare i höstas var det klent.
Däremot har de varit ovanligt angripna tycker jag? Lika så mycket får och brödticka, ibland helt häpnadsväckande, men också i myckrt varierande skick!
Boka redan nu en hel godsvagn (om dom fortfarande finns) så kan jag skicka ;-). Skämt åsido, jag tror den kommer hos dig också snart, tycker den var lite sen här också när jag tänker efter. Det är så mycket svamp i skogen just nu så jag ratar just bleka taggsvampen i år. Håller tummarna för dig!
Eftersom jag vill kunna bli av med överflödet även när restaurangens behov börjar mättas så bad jag om 80 kr/kg skogsrensat. Vet inte om det är mkt eller lite i jämförelse med vad andra tar men restaurangen gick iaf med på det priset:)
Efter att de såg kvaliten på svamparna (säljer andra sorter också) så har de sagt att de köper allt jag kan undvara. Numera kollar de bara vilka jag kommer med inte hur de ser ut;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.