0 640 visningar

22 svar

Blek taggsvamp!

Stisse/Mjölby

28 sep 2011 kl. 00:55

Jag bor i Östergötland och har haft en fantastisk höst,vad gäller blek kantarell,kantarell,trattkantarelloch blomkålssvamp! Men har hittat väldigt dåligt med en av mina favoriter,blek taggsvamp! Är det ett dåligt år eller har ni andra svampnördar andra erfarenheter? Hur ser det ut i övriga landet?

0

Lill, Skellefteå

28 sep 2011 kl. 06:59

Jag har inte heller hittat många av de i år, men då håller jag till ganska nära kusten vars det har varit extremt torrt i sommar.

0

Stisse/Mjölby

28 sep 2011 kl. 09:41

Här har det varit i det närmaste perfekta förutsättningar,men har kammat nästan noll ändå!.

0

Lena Strömstad

28 sep 2011 kl. 09:46

Samma här. Har hittat väldig lite av både blek och rödgul taggsvamp i år :-(. Konstigt hur det kan bli så. För ett par år sedan fanns det hur mycket som helst.

Relativt gott om kantareller men inte som i fjol. Färre trattkantareller än vanligt. Det som funnits allra mest av är strävsoppar. Mer smörsopp än vanligt också. Svampvärlden är förunderlig.

0

Stisse/Mjölby

28 sep 2011 kl. 09:52

Hej Lena! Har haft förmånen under några år att låna en stuga i strömstad av en bekant.Förra året hittade jag massor av matsvamp inklusive blek taggsvamp! I år hittade jag inte en enda bleking.Håller med dig!Märkligt!

0

Madde Småland

28 sep 2011 kl. 09:57

Här hemma är det för blött för många arter. Har hittat ngn enstaka blek taggsvamp men det är inte många. Däremot finns det trattkantareller i överflöd just nu och de börjar bli enorma!

0

Stisse/Mjölby

28 sep 2011 kl. 10:04

Håller med dig om tillgången på trattkantareller!Jag tror aldrig jag sett så mycket trattisar som i år!Jag som älskar att plocka svamp blir nästan uttråkad när man ser dom i stora mattor!Men men….Bara att fortsätta att plocka och torka!Man får väl ge bort som present och sälja!

0

Madde Småland

28 sep 2011 kl. 10:21

Ja, förrådet av trattkantareller är fyllt men ändå fortsätter jag att plocka:) Behåller en del själv så vi har färsk svamp hemma, ger bort stora mängder till några äldre damer som inte själva kan plocka och säljer sen resten till en restaurang. Även om jag alltid lyxplockar blir det stora mängder som följer med hem efter varje skogspromenad:)

0

Gina

28 sep 2011 kl. 14:44

Bor mittemellan Sörmland/Uppland och igår plockade jag i Uppland. Där fanns det många häxringar av blek taggsvamp. Fler bleka än rödgula. Jag har även plockat större mängd rödgul trumpetsvamp än trattkantarell och så brukar det verkligen inte vara. Inget är som vanligt i år. Kom till Sörmland/Uppland och plocka, ta med dig släpvagn ;-). Eller så kanske jag kan skicka ett lass med tåg (Mjölby är väl en knutpunkt för tågen).

0

Gustav.S

28 sep 2011 kl. 16:19

gott om blek taggsvamp i skogar på hisingen och över hela göteborg!!

0

Asiankitten

28 sep 2011 kl. 17:48

Där jag plockat nu senare i år har jag hittat både blek och rödgul taggsvamp men tidigare i höstas var det klent.

Däremot har de varit ovanligt angripna tycker jag? Lika så mycket får och brödticka, ibland helt häpnadsväckande, men också i myckrt varierande skick!

0

Siri

28 sep 2011 kl. 21:52

Bor i NV Skåne och i år har det väl aldrig varit så mycket rödgul och blek taggsvamp!!

0

Stisse Blek taggsvamp!

Birgitta D

29 sep 2011 kl. 06:14

Stisse
Vi hittade bara rödgul strax sv om Boxholm på fm, men på em var det gott om bleka runt Vidinsjö motionscenter. Alla hade hittat men eftersom vi var ute på signalartsjakt plockades bara enstaka ex.

0

Stisse/Mjölby

29 sep 2011 kl. 10:59

Ja Gina du har rätt Mjölby är en knutpunkt för järnvägen! Skicka gärna blek tagg till mig! Ha Ha Ha!

0

Stisse/Mjölby

29 sep 2011 kl. 11:00

Vad betalar restaurangen för trattisarna Madde?

0

Stisse Blek taggsvamp!

Stisse/Mjölby

29 sep 2011 kl. 11:02

Birgitta! Tack för tipset,då bär det iväg till vidingsjö i helgen!

0

Stisse!

Gina

29 sep 2011 kl. 14:07

Boka redan nu en hel godsvagn (om dom fortfarande finns) så kan jag skicka ;-). Skämt åsido, jag tror den kommer hos dig också snart, tycker den var lite sen här också när jag tänker efter. Det är så mycket svamp i skogen just nu så jag ratar just bleka taggsvampen i år. Håller tummarna för dig!

0

Stisse!

Stisse/Mjölby

29 sep 2011 kl. 14:34

Tack Gina!

0

Tor

29 sep 2011 kl. 20:27

Gustav har rätt, mycket blekis i Göteborgsskogarna, däremot inte en svart trumpet så långt ögat kan nå....vilket är konstigt då andra plockar litervis i andra delar av landet…

0

Johan

29 sep 2011 kl. 20:55

Här i mellersta bohuslän är det mkt gott om blek taggsvamp i år, jag plockar utan vidare 5 - 10 liter om så önskas varje svamptur. Dessvärre är de rätt ofta drabbade av mask, säkert 50 % av svamparna.

0

Lena Strömstad

29 sep 2011 kl. 23:27

Jaså du Stisse är du som plockar upp vår svamp :-)...
Var i Strömstad är du?

0

Stisse!

Madde Småland

29 sep 2011 kl. 23:49

Eftersom jag vill kunna bli av med överflödet även när restaurangens behov börjar mättas så bad jag om 80 kr/kg skogsrensat. Vet inte om det är mkt eller lite i jämförelse med vad andra tar men restaurangen gick iaf med på det priset:)
Efter att de såg kvaliten på svamparna (säljer andra sorter också) så har de sagt att de köper allt jag kan undvara. Numera kollar de bara vilka jag kommer med inte hur de ser ut;)

0

Niclas Holst

30 sep 2011 kl. 09:15

Jag plockar svamp på söderåsen/skåne.Var ute i går(29e sept)och där var gott om blek taggsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone