0 600 visningar

18 svar

Vilka musslingar är detta?

gunhild i Kåddis

28 sep 2011 kl. 08:12

Är ngn av dessa kantarellmussling? Och vad heter då de andra?

musslingar

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2011 kl. 08:56

Bild 2 ser ut som Kantarellmussling, första bilden är svårare, kanske någon Crepidotus och dem vi hittade tillsammans har jag tyvärr inte fått artbestämda och kommer inte att få heller pga. tidsbrist i samband med svamputställningen på Fredriksdal.

0

anithau

28 sep 2011 kl. 10:12

Spontan reaktion på bild 2:
Algröppa.

Fel el rätt kan nog bekräftas av andra.

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2011 kl. 12:46

När jag skrev att det ser ut som klantarellmussling så menade jag att det faktiskt är kanarellmussling, inget tvivel om den saken. Jag var med på Hallandsås och såg en del själv och de är på gång nu, såhär ser de ut som kommit längst.

0

anithau

28 sep 2011 kl. 13:04

Den sista bilden gav ju ett helt annat sken av saken.

0

Tina Nordberg

28 sep 2011 kl. 13:13

Den första tycker jag ser ut som stinkmussling.

0

Hans v E

28 sep 2011 kl. 13:31

Håller med om stinkmussling. Den andra tror jag snarast är en Crepidotus. C. pubescens, epibryus, sphaerosporus eller cesatii.

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2011 kl. 15:53

Jag envisas med att påstå att den andra bilder föreställer Kantarellmussling Plicaturopsis crispa.

0

gunhild i Kåddis

28 sep 2011 kl. 21:25

Tack för hjälpen nu är jag klokare. Minns tyvärr inte allt som “JAS” berättade för mig på Hallandsås, det var så mycket, men en dag att minnas. Jag försöker namnsätta i efterhand.

0

Tina Nordberg

28 sep 2011 kl. 21:34

Jag ser åxå kantarellmussling på bilden.

0

Skåningen

29 sep 2011 kl. 10:07

Är de plockade på hemmaplan i Västerbotten? I Artportalen är det nordligaste fyndet i höjd med Gävle så om det är kantarellmussling vore det ett rejält hopp!

0

gunhild i Kåddis

29 sep 2011 kl. 11:16

Dom är fotade på Hallandsås för ett par veckor sen.

0

Hans v E

29 sep 2011 kl. 11:52

Kantarellmusslingar är inte ludna och vita.

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2011 kl. 17:24

Hej Hans! Vad är då detta?

0

gunhild i Kåddis

29 sep 2011 kl. 19:26

I Ryman/Holmåsen står att läsa:Kantarellmusslingens ovansida är finluden, först blek, sedan brunaktig med fin zonering….

0

Karl S

29 sep 2011 kl. 20:18

Håller med Hans om diagnosen stinkmussling och någon Crepidotus på Gunhilds första bild. Plicaturopsis crispa blir snart gulbrun på hatten, och jag tror JAS bild visar en typisk sådan. Bifogar min egen bild (kanske inte så skarp). Kanske Gunhild har hittat både Plicaturopsis och Crepidotus på Hallandsåsen, och sedan fotat den senare?

0

JAS

Hans v E

30 sep 2011 kl. 00:09

Din senaste bild föreställer nog kantarellmussling vad jag kan förstå.

0

Första musslingen

"JAS" Helsingborg

4 okt 2011 kl. 14:18

om det är samma vi fotade på asklågan en bit upp i sluttningen så är det en = Mjukmussling Crepidotus mollis. Sweden, Hallandsås, Laholm, Osbecks bokskogar. 2011-09-15, har fått den bestämd i dag av Sven-Åke H.

0

Första musslingen

"JAS" Helsingborg

4 okt 2011 kl. 14:20

Glömde skriv att den fanns lite längre ner på stigen på boklågan som låg rätt över stigen/vägen, jag tog även kollekt på den och det var samma :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone