Jag hade gett mig 17 på att hitta svart trumpetsvamp idag, så jag sökte mig till en skog som jag trodde skulle passa dem perfekt. Trodde först jag hade träffat rätt, men nog blev det “bara” kruskantarell igen, eller? Måste vara ett exceptionellt år för den “sällsynta” kruskantarellen, som jag aldrig hittat innan, men häromdagen sprang på ett ställe där jag kunde ha plockat säckvis.
En vit fingersvamp har vuxit granne med kruskantarellerna på båda ställena - någon som vet vilken sort? På den tredje bilden en svamp som påminner om en spindling med sina hyllerester (tofsar på hattkanten och krans), men som ändå känns som något annat. Knappast en mykorrhizasvamp, de enda träden i närheten var hagtorn. Hatten tydligt rynkad.
Kruskantarell?, vit fingersvamp och okänd rynkad svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.