0 277 visningar

7 svar

Nyttan med alger?

Karin Gyttorp

28 sep 2011 kl. 18:43

Jag fotade synnerligen alggröna borsttickor i går och kom att fundera:

Jag inser ju att algerna kan dra nytta av fuktigheten och närsalterna runt tickans borsthår. Men vilken nytta har svampen av detta? Om algpåväxten vore till skada för svampen, borde väl borsthårigheten ha försvunnit genom evolutionen? Att svampen skulle använda produkter från algen som näring, tycker jag låter som att man skulle försöka få ett äppelträd att växa bättre genom att hälla gödning på äpplet. Detta ledde till två frågor:

1. Kan en svamp ta upp användbar näring via hatthuden?
2. Vilken tänkbar fördel kan borsthårigheten/algerna ge svampen?

Den tvådelade bilden visar borsthår på ung respektive äldre fruktkropp.

Borstticka

0

Karl

28 sep 2011 kl. 21:14

1. Nej, om du menar hattsvampar, vilket bör vara underförstått om du talar om hattar.

2. Det är det ingen som vet. Håren kan ju vara en effekt av en annan morforlogisk utveckling som ger en verklig fördel.

Det är möjligt att nyttan för svampen av algen inte är en relevant frågeställning; det kan ju vara så att det finns tillräckligt många borsttickor utan alger för att deras dna ska kunna överleva.

Karl S.

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2011 kl. 22:41

Kan tyvärr inte låta bli!
En alg och en svamp blir ju en lav;)
Det är annars en intressant fundering du har där Karin men jag vet ju att du har fler funderingar och svar kan man inte få på alla, inte nu i alla fall.

0

Karin Gyttorp

28 sep 2011 kl. 23:22

“JAS” Helsingborg
Du har alldeles rätt, men som du säkert redan har förstått tycker jag att funderingar som inte kan få ett omedelbart svar egentligen är roligast:-) De får mig att grunna vidare, vilket jag nu gör, eftersom jag gärna vill kunna tänka mig vilka fördelar tickan kan ha av sina borsthår.

0

Karin Gyttorp

28 sep 2011 kl. 23:36

Karl S.
Det skulle vara roligt att experimentera med detta, för att se om b. utan alger utvecklas bättre eller sämre än sådana med alger. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att den mörkare yta som algerna ger absorberar solvärme bättre, vilket eventuellt kunde vara till fördel för sporutvecklingen, samtidigt som borsthårigheten minskar avdunstningen. En tanke bara…

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2011 kl. 08:33

Det växer alger på våra tegelpannor…

0

Karl S

29 sep 2011 kl. 20:52

Jag misstänker att algen på borstticka är en parasit, inte en symbiont. I fallet lav är det ju symbios som gäller. Alger kan ju parasitera växter (djur, nån som vet?), så varför inte svampar. I så fall är “nyttan” med alger negativ, och fruktkroppar med alger utvecklas sämre.

0

Karin Gyttorp

29 sep 2011 kl. 22:56

Jag tror inte heller att svampen har “matnytta” av algen. Återstår då om man kan tänka sig att den algfrämjande borshårigheten ger svampen någon annan fördel, som uppväger den eventuella nackdelen med algerna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone