Läckert!
Klart vi har fina svampar i Skellefteå.
Vad har du skördat mest i höst? Själv håller jag på att plocka mig nästan leds på Trattkantareller, men har även hittat mer än vanligt av Kantarell, Fårticka, blodriskor, Citronslemskivling, KarlJohan, strävsopp och Sandsopp. Nejlikbroskskivling, Rökslöjskivling, Fjällig bläcksvamp och röksvampar har jag hittat i för mig normala kvantiteter. Vad har du hittat?
Rapporterna från Västerbotten är sanna! Detta är dagens skörd av trattisar, plockade av mig och “gubben”. Hälften på bordet och den hälften under bordet!
Har en fin gammelskog som vi naggade i kanten. Det blir mer i morgon! Torken kommer att gå dygnet runt! :)
Fin skörd av Trattisar
Grovrensar i skogen först och främst. Sen är det ju mörkt på kvällen och här på Torpet är det rätt mysigt och sitta och rensa och prata med gubben samtidigt. Det finns inte så mycket annat att göra.
Vi här nere i bara några få dagar just för att plocka svamp. I morgon stänger vi torpet för vintern och kommer inte tillbaka förän till nästa sommar.
Det blir således kort men intensivt.
Räknade just ihop vad vi får med oss hem, det blev en ansenlig mängd, 1kg torkade trattisar/rödgula, 1,5 kg Kantareller, 20kg färska Rödgula trumpeter och 10 kg färska Trattisar.
Väl hemma har jag goa vänner (en svampkonsulent och en som pluggar till det just nu)som mer än gärna rensar mot att dom får en del av svampen.
Dom brukar få varsin stor burk med torkat som julklapp av mig dessutom, men säg inget till dom!
;)
Vi hörs!
Ha det bra i svampskogen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.