0 1165 visningar

15 svar

Roliga svampar

Ulla Skellefteå

28 sep 2011 kl. 20:01

Måste bara visa så fina svampar vi har i norr :)

0

Eleonora

28 sep 2011 kl. 20:13

:)

0

svamptant

28 sep 2011 kl. 21:43

Läckert!
Klart vi har fina svampar i Skellefteå.
Vad har du skördat mest i höst? Själv håller jag på att plocka mig nästan leds på Trattkantareller, men har även hittat mer än vanligt av Kantarell, Fårticka, blodriskor, Citronslemskivling, KarlJohan, strävsopp och Sandsopp. Nejlikbroskskivling, Rökslöjskivling, Fjällig bläcksvamp och röksvampar har jag hittat i för mig normala kvantiteter. Vad har du hittat?

0

Anne Jukkas

28 sep 2011 kl. 23:10

Fin bild!
Kommer ner till Västerbotten i morgon och hjälper er att skörda lite svamp i trakterna kring Ånäset!

0

Asiankitten

29 sep 2011 kl. 00:55

Det se ut som tuttsvampar! :)

0

Ulla Skellefteå

29 sep 2011 kl. 17:37

Jag plockar bara kantareller, trattisar o trumpetsvamp o har hittat mängder i år förståss.
Är lite feg på att plocka andra sorter men nån gång ska jag väl börja :)

0

Anne

Ulla Skellefteå

29 sep 2011 kl. 17:38

Välkommen!  :)

0

Asiankitten

Ulla Skellefteå

29 sep 2011 kl. 21:27

Att det gör :)

0

Tack Ulla!

Anne Jukkas

29 sep 2011 kl. 23:20

Känns skönt att man är välkommen!
Har nu landat på torpet, så i morgon bär det av ut i skogarna.
Efter alla rapporter om hur mycket trattisar det finns så är mina förväntningar höga. Ska bli kul och se om dom infrias. :)

0

Härliga Västerbotten!

Anne Jukkas

30 sep 2011 kl. 19:51

Rapporterna från Västerbotten är sanna! Detta är dagens skörd av trattisar, plockade av mig och “gubben”. Hälften på bordet och den hälften under bordet!
Har en fin gammelskog som vi naggade i kanten. Det blir mer i morgon! Torken kommer att gå dygnet runt! :)

Fin skörd av Trattisar

0

Härliga Västerbotten!

Ulla Skellefteå

2 okt 2011 kl. 19:39

Härliga bilder Anne :)

Själv har jag åkt på förkylning så sista veckan har jag inte orkat mig ut i skogen, gissa om jag längtar :)

0

Birgitta Corbett

2 okt 2011 kl. 21:46

Herregud! Hur orkar ni rensa sådana mängder! Ipren eller :)

0

Anne Jukkas

2 okt 2011 kl. 22:09

Grovrensar i skogen först och främst. Sen är det ju mörkt på kvällen och här på Torpet är det rätt mysigt och sitta och rensa och prata med gubben samtidigt. Det finns inte så mycket annat att göra.
Vi här nere i bara några få dagar just för att plocka svamp. I morgon stänger vi torpet för vintern och kommer inte tillbaka förän till nästa sommar.
Det blir således kort men intensivt.
Räknade just ihop vad vi får med oss hem, det blev en ansenlig mängd, 1kg torkade trattisar/rödgula, 1,5 kg Kantareller, 20kg färska Rödgula trumpeter och 10 kg färska Trattisar.
Väl hemma har jag goa vänner (en svampkonsulent och en som pluggar till det just nu)som mer än gärna rensar mot att dom får en del av svampen.
Dom brukar få varsin stor burk med torkat som julklapp av mig dessutom, men säg inget till dom!
;)

Vi hörs!
Ha det bra i svampskogen!

0

Glömde!

Anne Jukkas

2 okt 2011 kl. 22:13

Ulla! Hoppas du snabbt blir frisk så du kommer ut i skogen, svamparna väntar! Hoppas att det inte kommer snö än på ett tag här nere. Hemma i Jukkas är det ändå slut på svampsäsongen så där får det gärna komma snö nu.

God svamp lycka till er alla!

0

Glömde!

Ulla Skellefteå

6 okt 2011 kl. 20:36

Tack, kom mig ut i måndags o hittade jättefina stora trattisar!
Är fortfarande risig men det suger i svamptarmen ;)

Välkommen tillbaka igen!

0

fredrik mejhammar

8 okt 2011 kl. 11:34

Precis vad jag oxo direkt tänkte på ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone