Håller med Alf. När är bilderna tagna? Bild 2 ser ut som en myxomycet och då tänker jag på Reticularia lycoperdon Sotägg men om bilden är tagen nu och färgen stämmer så borde det vara någon av Fuligoarterna “Trollsmör”. Vad är det för trädslag, hur högt upp på stammen sitter varelsen? För om det är en myxomycet så är det ingen svamp utan just en myxomycet.
Tror inte detta är så vanligt men jag är inte säker. Myxomyceterna kan eller rättare sagt många av dem lever ett tillbakadraget liv inne i murken ved och när omständigheterna stämmer så tar de sig ut via insektgångar, sprickor och liknande och bildar fruktkroppar på ytan av trädet eller lågan? Jag är rätt övertygad om att du har något Trollsmör på eken. Har du möjlighet att ta kollekt (var i så fall försiktig för jag utgår från att fruktkroppen är mycket porös) av fruktkroppen de närmaste dagarna så vore det intressant. Jag tar gärna emot kollektet. Du hittar mig om du Googlar på Skogens Röst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.