Jag har nyligen fått upp ögonen för svampplockning och har plockat massor av kantareller,trattisar och taggsvampar men nu skulle jag gärna plocka svart trumpetsvamp så mina frågor är
1: ungefär vart hittar jag dom är det i äldre skogar tex ca 60 åriga träd eller ska skogen vara ungefär 30 år kom gärna med tips
2: trivs trumpetsvampen på torrare mark eller ska det vara blött
kom gärna med många tips och jag håller till utanför Borås om det har betydelse
tack på förhand
Min erfarenhet av att plocka svart trumpetsvamp i bohuslän är att den växer sporadiskt i mer renodlade ek- och bokskogar med rik markflora. Ofta i sluttningar. Finner du en finner du som regel många på samma plats, svampen i sig är dock svårfunnen i mina hemtrakter. Plockade ca 10 liter förra veckan och kan intyga att säsongen för svart trumpet här omkring är i sitt slutskede (svampen börjar ruttna). Lycka till!
Ja det är sjukt mycket, mer än vi behöver. Då var vi inte ute och letade efter trumpeter, utan vi inventerade en vacker ädellövskog.
Vi har ju 3 barn som tycker det är utmärkt att få färgigställd svamp packad på burk, som dessutom är gratis.
Ett annat plus är att man aldrig är utan en gåva till någon när man behöver.
Visst är min lilla Gubbe en pyssling.
Önskar er alla tur i skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.