Lill! Blanda inte ihop L. decastes med L. shimeji, den du hittar på tallheden är alldeles säkert L. shimeji, svamparna i den här tråden är L. decastes (eller någon annan art i det komplexet) som växer på näringsrikare marker.
Peter Gz: Var i landet hittade du dem och vilka träd fanns i närheten? Jag ser tallbarr män även någon slags videlöv, gräs mm. Om du har en svamptork vill jag gärna att du torkar några fräscha ex. och skickar till mig. Om du ger mig din adress via hesund@yahoo.se så skickar jag dig ett frankerat kuvert att skicka i!
Ewa: Det sydligaste fyndet (som jag känner till) av L. shimeji är från Sunnemo i Värmland
Henrik, jag skickar gärna torkade ex till dig och jag mailar dig under kvällen. Tänkte åka tillbaka till platsen i morgon och kolla lite noggrannare vad som växer i närheten. Två ex växte hur som helst nära en liten gran men ett ex växte på öppen mark. Det fanns även en hel del små björkar i närheten men som sagt, jag kollar noggrannare.
Om jag jämför med bilder jag sett på nätet på lyophyllum decastes så utmärker sig mina genom att ha en väldigt stor kompakt “mittklump” varifrån svamparna växer ut. Lite som en korallticka och konsistensen är ungefär densamma. Svampen är lite som en blandning av korallticka och ostronmussling :)
Jag kan ta bilder på väldigt nära håll, är det något speciellt du vill att jag fotar?
Hej Hans!
Intressant!
Jag hittade följande på nätet (Niclas Bergius blog): “Det bör dock poängteras att L. fumosum, L. shimeji och L. decastes (mörk tuvskivling) samtliga är ätliga. (I Japan anses talltuvskivling såväl som röktuvskivling tillhöra de allra mest delikata av matsvampar, den mörka tuvskivlingen ses som en medelmåttig matsvamp i Japan).
Hej Henrik!
Har inte riktigt fått klarhet i de där tuvskivlingarna än.
Men då den här inte var plockad på tallhed så ville jag ha det till att det inte är talltuvskivling utan mörk tuvskivling. Sen trodde jag att talltuvskivlingen fortfarande klassades som Decastes den med.
Den du fick av mej klassades då som Decastes i din rapport.
Det återstår väl att se än hur många arter det egentligen handlar om?
Här i Skellefteå har det varit hur mycket som hellst av talltuvskivlingen i år. Synd bara att de så fort blir angripna av larver.
Hej Lill!
Det är nog lite otydligt i studien men jag delade in (som arbetsnamn) den svenska decastes i decastes/Pinus = shimeji och decastes/deciduous = decastes. Alltså var din svamp en talltuvskivling :)
För övrigt kan tilläggas att det vi idag kallar decastes, fumosum och shimeji egentligen inte är taxonomiskt hållbart eftersom ingen vet vad auktorerna egentligen avsåg (inga typex. finns) och därför krävs en neotypifiering som ännu inte är gjord. För enkelhets skull kan vi använda de befintliga namnen i alla fall åtminstone tills vidare!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.