0 540 visningar

11 svar

Vem vet vad detta är?

Per Gz

28 sep 2011 kl. 23:50

Hittade tre fruktkroppar av denna svamp på marken i ett gammalt kalkbrott. Alla bilder är på samma svamp, bara olika ålder.

0

Per Gz

28 sep 2011 kl. 23:51

Fler bilder…

0

Lill, Skellefteå

29 sep 2011 kl. 07:09

Ser ut som mörk tuvskivling (talltuvskivling?) Lyophyllum decastes. Men att hitta den i kalkrik mark har jag inte hört talas om. Jag hittar den på magra tallhedar.

0

Ewa Lilliesköld

29 sep 2011 kl. 08:54

Hej Lill!
Hur långt söder ut har man hittat den?
:)

0

Henrik Sundberg

29 sep 2011 kl. 09:52

Lill! Blanda inte ihop L.  decastes med L. shimeji, den du hittar på tallheden är alldeles säkert L. shimeji, svamparna i den här tråden är L. decastes (eller någon annan art i det komplexet) som växer på näringsrikare marker.
Peter Gz: Var i landet hittade du dem och vilka träd fanns i närheten? Jag ser tallbarr män även någon slags videlöv, gräs mm. Om du har en svamptork vill jag gärna att du torkar några fräscha ex. och skickar till mig. Om du ger mig din adress via hesund@yahoo.se så skickar jag dig ett frankerat kuvert att skicka i!
Ewa: Det sydligaste fyndet (som jag känner till) av L. shimeji är från Sunnemo i Värmland

0

Hans v E

29 sep 2011 kl. 12:00

Man frestas att kalla den mörk tuvskivling, men i så fall heter den nog Lyophyllum fumosum.

0

Per Gz

29 sep 2011 kl. 12:09

Henrik, jag skickar gärna torkade ex till dig och jag mailar dig under kvällen. Tänkte åka tillbaka till platsen i morgon och kolla lite noggrannare vad som växer i närheten. Två ex växte hur som helst nära en liten gran men ett ex växte på öppen mark. Det fanns även en hel del små björkar i närheten men som sagt, jag kollar noggrannare.
Om jag jämför med bilder jag sett på nätet på lyophyllum decastes så utmärker sig mina genom att ha en väldigt stor kompakt “mittklump” varifrån svamparna växer ut. Lite som en korallticka och konsistensen är ungefär densamma. Svampen är lite som en blandning av korallticka och ostronmussling :)
Jag kan ta bilder på väldigt nära håll, är det något speciellt du vill att jag fotar?

0

Per Gz

29 sep 2011 kl. 12:15

Hej Hans!
Intressant!
Jag hittade följande på nätet (Niclas Bergius blog): “Det bör dock poängteras att L. fumosum, L. shimeji och L. decastes (mörk tuvskivling) samtliga är ätliga. (I Japan anses talltuvskivling såväl som röktuvskivling tillhöra de allra mest delikata av matsvampar, den mörka tuvskivlingen ses som en medelmåttig matsvamp i Japan).

0

Henrik Sundberg

29 sep 2011 kl. 14:38

Per (ursäkta att jag skrev Peter förut) dina bilder här i tråden duger gott! Den förtjockade rotliknande delen är typisk för både decastes och fumosum.
Hans: Jag antar att det var en lapsus av dig fumosum är ju röktuvskivling.

0

Per Gz

Annette L, norr om Sthlm

29 sep 2011 kl. 15:15

Var har du funnit den?

0

Decastes

Lill, Skellefteå

29 sep 2011 kl. 16:53

Hej Henrik!
Har inte riktigt fått klarhet i de där tuvskivlingarna än.
Men då den här inte var plockad på tallhed så ville jag ha det till att det inte är talltuvskivling utan mörk tuvskivling. Sen trodde jag att talltuvskivlingen fortfarande klassades som Decastes den med.
Den du fick av mej klassades då som Decastes i din rapport.
Det återstår väl att se än hur många arter det egentligen handlar om?
Här i Skellefteå har det varit hur mycket som hellst av talltuvskivlingen i år. Synd bara att de så fort blir angripna av larver.

0

Decastes

Henrik Sundberg

29 sep 2011 kl. 20:02

Hej Lill!
Det är nog lite otydligt i studien men jag delade in (som arbetsnamn) den svenska decastes i decastes/Pinus = shimeji och decastes/deciduous = decastes. Alltså var din svamp en talltuvskivling :)
För övrigt kan tilläggas att det vi idag kallar decastes, fumosum och shimeji egentligen inte är taxonomiskt hållbart eftersom ingen vet vad auktorerna egentligen avsåg (inga typex. finns) och därför krävs en neotypifiering som ännu inte är gjord. För enkelhets skull kan vi använda de befintliga namnen i alla fall åtminstone tills vidare!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone