0 1906 visningar

4 svar

Karljohan, svarta prickar i foten

Martin, Bjäre

29 sep 2011 kl. 01:03

Hittade här om dagen ett par små och till synes fina Karljohan. När jag hemma delade på fötterna upptäckte jag att den inre delen hade en annan konsistens (typ förmultnad ved) och var full av pyttesmå svarta prickar som var så små att jag med blotta ögat inte kunde se vad de var. Med oro för att det kanske kunde vara insektsägg kasserade jag fötterna, hattarna vara normala. Någon som vet vad som kan ha varit fel på dessa Karljohan?

0

Lill, Skellefteå

29 sep 2011 kl. 06:59

Tycker det låter som om att det är en strävsopp du hittat. De blånar vid skador. Ganska vanligt med insektsangrepp i foten på de och då blir det som en mörk geggig massa där insekterna har farit fram.

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2011 kl. 07:41

Strävsopparna är ju svartfjälliga på foten och det är fler soppar än strävsopparna som blånar i fot och hatt. Är foten lös så tyder det på att den är stadd i nedbrytning och då kan prickarna vara mögel, insekts eller något annat angrepp och bör så klart inte ätas, kanske inte ens hattarna till angripna svampar bör ätas. Själv sorterar jag hårt när jag plockar, det finns så gott om bra och friska svampar så jag anser att man inte behöver befatta sig med dålig råvara.

0

Annette L, norr om Sthlm

29 sep 2011 kl. 08:11

Hade samma upptäckt i två finludna stensoppar i förra veckan, fullt med svarta prickar i hela foten, såg ut som om ngn hade strösslat på matjord. Den såg helt OK ut innan jag delade den, inga övriga angrepp, ingen snylting…slängde den. Någon mer som har sett det? och nej, det var ingen strävsopp :)

0

Martin, Bjäre

29 sep 2011 kl. 19:19

Nej det var inte en strävsopp, utan som jag skrev en Karljohan. Det var två tillsynes unga exemplar och prickarna var i foten, inte utanpå. Synd att jag inte tog någon bild… Låter på beskrivningen som Annette L varit med om samma sak

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone