Hittade här om dagen ett par små och till synes fina Karljohan. När jag hemma delade på fötterna upptäckte jag att den inre delen hade en annan konsistens (typ förmultnad ved) och var full av pyttesmå svarta prickar som var så små att jag med blotta ögat inte kunde se vad de var. Med oro för att det kanske kunde vara insektsägg kasserade jag fötterna, hattarna vara normala. Någon som vet vad som kan ha varit fel på dessa Karljohan?
Strävsopparna är ju svartfjälliga på foten och det är fler soppar än strävsopparna som blånar i fot och hatt. Är foten lös så tyder det på att den är stadd i nedbrytning och då kan prickarna vara mögel, insekts eller något annat angrepp och bör så klart inte ätas, kanske inte ens hattarna till angripna svampar bör ätas. Själv sorterar jag hårt när jag plockar, det finns så gott om bra och friska svampar så jag anser att man inte behöver befatta sig med dålig råvara.
Hade samma upptäckt i två finludna stensoppar i förra veckan, fullt med svarta prickar i hela foten, såg ut som om ngn hade strösslat på matjord. Den såg helt OK ut innan jag delade den, inga övriga angrepp, ingen snylting…slängde den. Någon mer som har sett det? och nej, det var ingen strävsopp :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.