0 413 visningar

24 svar

Årets miljöhjälte

Frida

29 sep 2011 kl. 07:39

Hej,

Här går det att rösta på årets miljöhjälte.
http://www.minplanet.se/aktuellt/1971-roesta-pa-arets-miljoehjaelte

0

Frida

29 sep 2011 kl. 13:41

Kandidat nr 4. Sebastian Kirppu, Malung, Dalarnas län
för att han sätter ljuset på den ohållbara skövlingen av vår naturskog

Det finns kanske ingen annan som brinner så mycket för att bevara den lilla naturskog vi har kvar i Sverige, som Sebastian Kirppu. Han jobbar med att inventera skog men hans engagemang sträcker sig längre än så. De senaste tio åren har han ägnat nästan all fritid åt att granska de svenska skogsbolagen och skövlingen av Sveriges sista ursprungliga skogar, som innehåller ett stort antal av vårt lands mest hotade djur- och växtarter.

Hans mål är att göra allmänhet och politiker medvetna om det som pågår, för att de ska kunna göra skillnaden mellan ett helt skövlat skogslandskap eller ett ekologiskt fungerande skogslandskap, och han hoppas att Sverige en dag ska ligga i framkant när det gäller miljöhänsyn i skogsbruket i stället för att som idag vara det näst sämsta av ett flertal undersökta länder. “Naturen är en del av oss och vi är en del av naturen och människan ska inte behandla moder jord på detta respektlösa sätt.” säger Sebastian.

0

Elisabeth Jansson

29 sep 2011 kl. 14:46

Klart att vi ska rösta på Sebastian.
Rädda det som räddas kan utav våra gammelskogar!

0

Frida T

29 sep 2011 kl. 20:03

Redan röstat på Sebastian :) Han gör mycket för våra skogar i hela Sverige- han är väl värd att bli utsedd till årets miljöhjälte!

0

Lena Strömstad

29 sep 2011 kl. 20:14

Nu har jag också röstat på Sebastian :-)

0

Lena Strömstad

29 sep 2011 kl. 20:14

Nu har jag också röstat på Sebastian :-)

0

Frida

30 sep 2011 kl. 15:57

Puttar upp

0

Frida

2 okt 2011 kl. 19:41

Gå in och rösta , självklart får ni rösta på vem ni vill.

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2011 kl. 19:19

Puttar upp den här tråden för nya läsare!

0

Birgitta D

3 okt 2011 kl. 21:11

Många bra förslag, men för oss nördar är väl valet lätt. Utan gammelskogen dör inte bara rödlistade arter utan även människan.

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2011 kl. 22:05

Lista adressen till dina vänner som värnar för skogen,nu är det samma resultat på killen som värnar om köttfri dag!

Många kandidater var bra,men SKOGEN känns viktigaste just nu!

SISTA DAGEN ATT RÖSTA ÄR IMORGON 4 oktober!

0

Owe, Uppsala

3 okt 2011 kl. 22:14

Sebastian är en klippa! Rösta du med!!!

0

Marina Jansson

4 okt 2011 kl. 10:08

Röstat!

0

Draken

4 okt 2011 kl. 10:18

Klickat och även röstat idag, för upp tråden, nu ut i skogen ska vi gå.

0

Gammelskogen

4 okt 2011 kl. 15:51

Just nu leder Jonas Paulsson från köttfri måndgag!! Kom igen och rösta ni som inte gjort det än!

0

Birgitta D

4 okt 2011 kl. 15:57

Hm alla äter väl inte kött varenda dag heller men däremot får vi inte tillbaka gammelskogarna.

0

Elisabeth Jansson

4 okt 2011 kl. 16:19

Maila alla era vänner och be dem rösta! Jag gjorde det igår och fick säkert 10 röster.

Mycket bra skrivit Birgitta D precis likadant tänkte jag!
Här i byn så är sista gammelskogen borta,den skulle i och för sig varit avverkad för 50 år sedan,det var mycket röta i träden.
Det fanns granar som var 150 år gamla.
Med skogstyrelsen och min påringning så sparades ett bestånd med violgubbar och raggtaggsvamp,tur nog så låg det i en kant av marken så det blev riktigt bra!
Timmerbilarna kör om nätterna och nog har det åkt 30 stycken med släp!!!!!!

0

Elisabeth Jansson

5 okt 2011 kl. 19:10

Tråkigt!
Sebastian förlorade med 6 röster,men de stängde av rösningen kl 18.00 vilket inte var aviserat!

Alltså på målsnöret förlorade skogen mot köttet krasst sagt!

Juryn ska visst utse en egen vinnare. Så än finns det hopp!

0

"JAS" Helsingborg

5 okt 2011 kl. 19:11

Allt kött är hö:) “eller kanske skog!

0

Frida T

6 okt 2011 kl. 07:47

http://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.3971932-sebastian-snubblade-pa-upploppet

JAS, jag antar att de är åkermarksodlat spannmål, regnskogs skövlad sojaproduktion mm som är ett av problemen med köttproduktionen inte hö eller köttet egentligen… Svenska gräsmarker binder kol och är klimatneutrala, och betande djur gynnar ju den biologiska mångfalden- många av våra rödlistade svampar är beroende av betande djur.. :)

0

Skogsfrun i Obbola

11 okt 2011 kl. 16:39

Tydligen fick Sebastian vara med och vinna ändå!

http://www.minplanet.se/bloggare/det-blev-tre-milja-hja-ltar-.html

0

Skogsfrun i Obbola

Elisabeth Jansson

11 okt 2011 kl. 19:36

TACK för att du gjorde mig uppmärksam på att de hade utsett båda som vinnare eftersom den avslutades helt konstigt!

ÅH vad glad jag blir för Sebastians skull och för skogen som får uppmärksamhet!

Det lönade sig tydligen att skriva kommentar till anordnarna,att röstningen inte gick rätt till.
Nu har rättvisan segrat!

0

Skogsfrun i Obbola

Birgitta D

12 okt 2011 kl. 08:40

Kul tycker jag. Det går ju inte att jämföra fullt ut så visst är det rättvist att priset delas.

0

Skogsfrun i Obbola

Frida T

12 okt 2011 kl. 09:09

Det blev till och med uppmärksammat i Svensk damtidning :)
http://svenskdam.se/2011/10/victoria-delade-ut-pris-med-pappa-kungen/

0

Miljöpriset!

Elisabeth Jansson

12 okt 2011 kl. 16:04

Smart drag utav Sebastian att ge kungen mössan med texten Jag har kompisar i skogen!!!! Den var väldig rolig tycker jag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone