0 214 visningar

10 svar

Sotriskorna...

Maggan

8 sep 2006 kl. 13:49

... jag hittade häromdagen inplockades idag. Ca två liter blev det. Nu ska jag bara komma på vad för läcker maträtt jag ska tillaga av dem, och så hoppas jag att de är välsmakande förstås ;)

0

Lill

8 sep 2006 kl. 14:03

Lycko dej!!!
Tror du man blir avis????

0

Tina Nordberg

8 sep 2006 kl. 14:08

Nästan synd att käka något så vackert. Vilken tid äter vi?

0

Ina

8 sep 2006 kl. 14:34

Ja… när äter vi? ;o)

Om du sparar några sotriskor till mej så får väl jag spara blodsopp till dej. :o)

0

*mums*

Maggan

8 sep 2006 kl. 17:05

Nu har jag smörstekt några stycken för att prova och jag säger bara WOW! Vem sa att det här inte var en matsvamp? De är inte bara vackra, de är übergoda också. Absolut de bästa riskor jag smakat :) Smaken påminner om något jag inte riktigt kan placera, men den är lite åt det nötaktiga hållet.

Jag ska gå tillbaks till samma ställe om några dagar och se om det kommit upp fler för det här var något som verkligen passade mina smaklökar.

0

*mums*

Lena M

8 sep 2006 kl. 17:31

Jag har aldrig sett dessa riskor vad jag kan minnas men de är vackra. Vad i landet bor du ?

0

sotriskorna

Marita L

8 sep 2006 kl. 17:42

Det ser underbart gott ut. Nu är jag avis

0

Lena M

Maggan

8 sep 2006 kl. 18:11

Det är faktiskt första gången jag hittat några så jag har heller ingen tidigare erfarenhet. Bor i Västra Götaland och här finns gott om riskor, framförallt pepparriskor. Alla blodriskor jag hittat iår har dessvärre varit maskätna så det var extra roligt att hitta det här beståndet av sotriskor när de dessutom visade sig vara så delikata.

0

Irene A

8 sep 2006 kl. 18:48

Kul att du också gillade sotriskorna, då är jag inte ensam om det! Om du har gott om såna i dina skogar, tror jag att det finns mycket annan fin matsvamp där också. Sotvaxing, fårticka, trattkantarell kanske? Så ser i alla fall våra marker med sotriska ut.

0

Jonas A

8 sep 2006 kl. 18:48

Vad är den lilla ljusa svampen som ligger längst upp på tallriken? Taggsvamp, fårticka?

0

Maggan

8 sep 2006 kl. 18:58

De ljusa svamparna är en rensad KJ och tre, ganska små, bleka taggsvampar.

Tyvärr är det ganska ont om god matsvamp i den här skogen som ser ut att ha blivit ganska hårt åtgången av Gudrun, vilket kanske har något med saken att göra.

Har hittat gott om grönriska, pepparriska och blodriska. I dagarna poppade det upp massor med svartriska också. Flugsvamp i olika kulörer växer ymnigt. De enda kantareller jag hittat här är falska sådan… Idag hittade jag dock några små bleka taggsvampar så det kanske dyker upp mer framöver om man bara har tålamod och ork att gå ut lite oftare och rota runt. Det finns andra skogar häromkring som har mer att erbjuda.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone