Nu har jag smörstekt några stycken för att prova och jag säger bara WOW! Vem sa att det här inte var en matsvamp? De är inte bara vackra, de är übergoda också. Absolut de bästa riskor jag smakat :) Smaken påminner om något jag inte riktigt kan placera, men den är lite åt det nötaktiga hållet.
Jag ska gå tillbaks till samma ställe om några dagar och se om det kommit upp fler för det här var något som verkligen passade mina smaklökar.
Det är faktiskt första gången jag hittat några så jag har heller ingen tidigare erfarenhet. Bor i Västra Götaland och här finns gott om riskor, framförallt pepparriskor. Alla blodriskor jag hittat iår har dessvärre varit maskätna så det var extra roligt att hitta det här beståndet av sotriskor när de dessutom visade sig vara så delikata.
De ljusa svamparna är en rensad KJ och tre, ganska små, bleka taggsvampar.
Tyvärr är det ganska ont om god matsvamp i den här skogen som ser ut att ha blivit ganska hårt åtgången av Gudrun, vilket kanske har något med saken att göra.
Har hittat gott om grönriska, pepparriska och blodriska. I dagarna poppade det upp massor med svartriska också. Flugsvamp i olika kulörer växer ymnigt. De enda kantareller jag hittat här är falska sådan… Idag hittade jag dock några små bleka taggsvampar så det kanske dyker upp mer framöver om man bara har tålamod och ork att gå ut lite oftare och rota runt. Det finns andra skogar häromkring som har mer att erbjuda.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.