Birgitta, generellt behövs växtplats (typ av skog), storlek, lukt, smak etc. för att man ska identifiera en spindling.
1. Ser ut som Cortinarius sommerfeltii. Växer med gran? björk? kalkrik skog?
2. En Telamonia som inte går att färga med. Storlek? Växte i vitmossa? Skulle kunna vara C. flos-paluds eller nåt annat.
3. Kan vara gamla exemplar av 1 eller nåt annat.
Allt växer i s.k död skog gammal granskog med mängder av ängssyra ibland med enstaka lövträd. Stinksvampen trivs också här.
1. Är någon kanelspindling
2. Tyckte jag hade så speciell vattrad fot
3. är betydligt klenare än 1 och inte lika knallorange i skivorna som 1:an.
Jag håller precis på att försöka lära mig spindlingar och tar fasta på dina goda råd
Den första bilden i serie 1 ser faktiskt ut som C. malicorius - en fantastisk färgsvamp som innehållet varma gula färgämnen som dessutom är ljusstabila.
Nummer 3 i samma serie är möjligen C. sommerfeltii som också ger gula färger. Skulle gärna se fler av hattarnas ovansida för båda arterna, för där finns viktiga kännetecken.
Mattias, jo jag var inne på C. malicorius eller C. cinnamomeus som alternativ till (1), men fastnade för C. sommerfeltii på grund av den zonerade hatten. Dom lite äldre exen till höger är faktiskt mycket lika dom i bild (3). Svårt att bestämma utan att få se ett snitt genom svamparna.
Jag har insett att jag får begränsa mig vad det gäller färgsvamp. Idag var jag på jakt igen.
Bild 1 är lika som bild 1 i första bildserien. Den har något självlysande över sig när man snurrar på den. Finns i mina vanliga blandskogsmarker gärna tillsammans med gran.
Bild 2 är något jag hittade när jag skulle gå hem. Den växte i en slänt strax utanför nämnda skog. Jag fick direkt en känsla av att dom var relaterade till varandra.
Dessvärre färgade inte nr 2 av sig nämnvärt , efter kokning såg vattnet väldigt orange ut men gav inte mycket färg till ullgarnet.
Bild 3 är inte svamp men en gäst som laddar batterierna för den långa vägen hem senare i höst.
Bohuslän i gransskog och trädgården
Hittade en av anita stridvalls bilder som helt motsvarar det jag plockat på bild 1 i sista serien.
länk är här:
http://www.stridvall.se/fungi/albums/Dermocybe/MINA0259.sized.jpg
Hej alla !
Idag var jag på ny färgsvampsjakt.
Har kopplat greppet om C. malicorius , grönköttig kanelspindling hittade dessvärre bara flisor idag. Sen har jag i em hittat mängder av bild nr 1 , som väl är rödskivig kanelspindling.Storleken på den ena var imponerande.
Bild 2 hoppas jag är blodspindling , inte mycket av denna fanns i mina marker idag.
Bild 3 vet jag inte alls vad det är tror inte ens att det är en färgsvamp. Den har väldigt kort fot och ligger typ platt . Den blöder vit saft vid ituskärning.
All svamp hittad i min gamla vanliga granskogar.
hjääälp !
Försöker koppla greppet om kanelerna. Nu hittar jag dom och har bra koll på familjen.
Bild 1 är bara hattar och fötter och undersidor i en salig blandning.
Bild 2 vid ituskärning såg jag både gula skivor och mer orange-färgade. Se den infällda bilden.
Tacka vettja de rödskiviga och de grönköttiga = )
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.