Var ute en sväng i skogen och hittade lite blek taggsvamp och sen murklor men jag är osäker på vilken sort.
Tog med mig ett stort exemplar med mig hem och misstänker att det är biskopsmössa och tyvärr lömsk sådan för den växte direkt på marken även om det var mycket ved som låg på marken så kan jag inte vara helt säker.
Var blandskog med björk, gran och tall.
murkla
Jag mikroskopierade mitt fynd.
Om du vill kan du torka ditt fynd och posta det till mig så kan jag kolla.
Skulle verkligen vilja ha en lömsk att mikroskopiera så att jag får se skillnaderna på riktigt.
Så självklart om någon annan hittar en lömsk till mig skulle jag verkligen uppskatta det!
Om du torkar bara en bit så borde det nog inte vara någon fara. Du kanske har något rum du inte vistas i hela tiden. Är ju ganska fuktigt ute.
Själv är jag väldigt försiktig med att torka svamp inomhus alls. Vill inte ha huset fullt av sporer. Skulle ju vara hemskt om man utvecklade allergi mot svamp.
Om jag torkar enstaka svampar för mikroskopiering så brukar jag linda in de i hushållspapper och lägga de på spiselkransen.
Olika svampar reagerar olika på Melzers reagens.
Det som skiljer den lömska från den vanliga, om jag förstått det rätt är pålagringar på sporerna som är mer utmärkande på den lömska. De kan dock vara svåra att se, men med Melzers reagens framträder de tydligare. Sporerna hos den lömska är visst även mycket större.
Som sagt har jag än inte lyckats hitta någon lömsk så jag har aldrig fått jämföra.
Om jag fick din e-post adress rätt så har du min adress nu så då kan du skicka en bit så kan jag kolla.
Om det lömsk biskopsmössa överlåter jag åt andra att besvara. Jag tycker det ser ut som en påvlig biskopsmössa som växer i Italien. Där äter man den inte. Alternativen är Kejsarflugsvamp, Kungsspindling eller Nunnespindling. Den sistnämnda är en favorit hos hos dom som skonar biskopsmössan.
Möjligen, men detta är den äkta mössan. Som ni ser är substratet mycket unikt och biskopsmössan kan inte rekommenderas att äta. Den finns i Italien men där finns även älsklingssvamparna för de boende i den biotop som ägaren av mössan härskar över. Nunnespindlingen. Cortinarius foetens har nyligen hittats i Skåne av Tony Svensson.
När jag var ute igår så hittade jag massor av biskopsmössor som växte på ved men tyckte inte att de var helt lik den som jag hittade.
Dels var foten helt vit och på min brun, samt att min var mer stenmurkellik i hatten och de som jag hittade senare var mer som en outslagen blomma med 2-3 blad.
Men de kanske varierar så pass i utseende.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.