0 1523 visningar

15 svar

Är detta Biskopsmössa?

Daniel Åström

29 sep 2011 kl. 20:45

Var ute en sväng i skogen och hittade lite blek taggsvamp och sen murklor men jag är osäker på vilken sort.
Tog med mig ett stort exemplar med mig hem och misstänker att det är biskopsmössa och tyvärr lömsk sådan för den växte direkt på marken även om det var mycket ved som låg på marken så kan jag inte vara helt säker.
Var blandskog med björk, gran och tall.

murkla

0

Lill, Skellefteå

29 sep 2011 kl. 21:33

Påminner mycket om de som jag hittade för ett par veckor sedan förutom att foten på din är brunare än på de jag hittade.
Mina växte också direkt på marken och det var vanlig biskopsmössa.

0

Daniel Åström

29 sep 2011 kl. 21:47

Trodde lömsk Biskopsmössa växte direkt på marken och vanlig på ved? Hur vet du vilken som var vilken?

0

Elisabeth Jansson

29 sep 2011 kl. 22:53

Hej!
Det går bara att särskilja den giftiga från den ätliga genom mikroskopering.
Den giftiga ska visst vara mer nordlig enl.böckerna!

0

Lill, Skellefteå

30 sep 2011 kl. 06:44

Jag mikroskopierade mitt fynd.
Om du vill kan du torka ditt fynd och posta det till mig så kan jag kolla.
Skulle verkligen vilja ha en lömsk att mikroskopiera så att jag får se skillnaderna på riktigt.
Så självklart om någon annan hittar en lömsk till mig skulle jag verkligen uppskatta det!

0

Daniel Åström

30 sep 2011 kl. 09:18

Det räcker om jag torkar en del av den antar jag?
Vet inte var jag ska torka den, har ju läst att man inte ska torka stenmurklor i hemmiljö antar att det är samma med biskopsmössan.

0

mikrorkopiering

klas jaederfeldt

30 sep 2011 kl. 11:33

att se pålagringarna kan vara mycket svårt, lite lättare om man gör preppet i Melzers reagens,
annars så är det bara spormåtten som är avgörande

0

mikrorkopiering

Lill, Skellefteå

30 sep 2011 kl. 14:29

Om du torkar bara en bit så borde det nog inte vara någon fara. Du kanske har något rum du inte vistas i hela tiden. Är ju ganska fuktigt ute.
Själv är jag väldigt försiktig med att torka svamp inomhus alls. Vill inte ha huset fullt av sporer. Skulle ju vara hemskt om man utvecklade allergi mot svamp.
Om jag torkar enstaka svampar för mikroskopiering så brukar jag linda in de i hushållspapper och lägga de på spiselkransen.

0

mikrorkopiering

Daniel Åström

30 sep 2011 kl. 18:52

Var tvungen att googla på Melzers reagens, menar du att det färgas olika på lömsk och vanlig biskopsmössa Klas?

Lill, maila mig din adress så ska du få ett torkprov.
bezt (at) swipnet.se

0

mikrorkopiering

Hans Myhre

30 sep 2011 kl. 18:57

Lømsk møssa får mer blålilla fot og vokser i sandig tallskog.

0

mikrorkopiering

Lill, Skellefteå

30 sep 2011 kl. 19:45

Olika svampar reagerar olika på Melzers reagens.
Det som skiljer den lömska från den vanliga, om jag förstått det rätt är pålagringar på sporerna som är mer utmärkande på den lömska. De kan dock vara svåra att se, men med Melzers reagens framträder de tydligare. Sporerna hos den lömska är visst även mycket större.
Som sagt har jag än inte lyckats hitta någon lömsk så jag har aldrig fått jämföra.
Om jag fick din e-post adress rätt så har du min adress nu så då kan du skicka en bit så kan jag kolla.

0

Kusin till Simon Brook

30 sep 2011 kl. 21:03

Om det lömsk biskopsmössa överlåter jag åt andra att besvara. Jag tycker det ser ut som en påvlig biskopsmössa som växer i Italien. Där äter man den inte. Alternativen är Kejsarflugsvamp, Kungsspindling eller Nunnespindling. Den sistnämnda är en favorit hos hos dom som skonar biskopsmössan.

0

Kusin till Simon Brook

30 sep 2011 kl. 21:32

Möjligen, men detta är den äkta mössan. Som ni ser är substratet mycket unikt och biskopsmössan kan inte rekommenderas att äta. Den finns i Italien men där finns även älsklingssvamparna för de boende i den biotop som ägaren av mössan härskar över. Nunnespindlingen. Cortinarius foetens har nyligen hittats i Skåne av Tony Svensson.

0

Kusin till Simon Grook

30 sep 2011 kl. 22:04

Glömde säga att munkspindlingen, Cortinarius coerulescentium, också finns i samma område. Både nunnespindling och munkspindling är mycket upskattade i de aktuella kretsarna kring biskopsmössan.

0

Simon Grook

30 sep 2011 kl. 22:38

Ursäkta min okunniga kusin. Han tror att spindlingar som har något med kyrkliga aktiviteter är ätliga. Munkspindling och nunnespindling. Biskopsmössan är ju ingen spindling även om det finns ett samband mellan den och det det sammanhang de verkar i.

0

Är detta Biskopsmössa?

Daniel Åström

1 okt 2011 kl. 21:27

När jag var ute igår så hittade jag massor av biskopsmössor som växte på ved men tyckte inte att de var helt lik den som jag hittade.
Dels var foten helt vit och på min brun, samt att min var mer stenmurkellik i hatten och de som jag hittade senare var mer som en outslagen blomma med 2-3 blad.

Men de kanske varierar så pass i utseende.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone